مدیر عامل موسسه سینماشهر مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه زیر ساختهای نوین سینمای ایران در دولت جدید را تشریح کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، نشست خبری تشریح اقدامات زیرساخت های نوین سینمای ایران امروز 24 مهرماه در موسسه سینماشهر برگزار شد.
این نشست با یاد و خاطره آتیلا پسیانی، داریوش مهرجویی و همسرش (وحیده محمدیفر) آغاز شد و در ادامه هاشم میرزاخانی مدیرعامل سینماشهر، با توضیح اینکه این موسسه به عنوان بازوی فنی سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شناخته میشود گفت: با گذشت سه دهه از فعالیت موسسه سینماشهر، شاهد نقش و اهمیت آن در توسعه سینماهای کشور هستیم. این در حالی است که 200 شهر دارای بیش از 100 هزار نفر جمعیت، فاقد سینما هستند.
وی افزود: در گام اول موفق به کسب مصوبهای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شدهایم تا با تعریف کاربری جدید آمفی تئاترهای این وزارتخانه در استانهای مختلف، نسبت به تجهیز این سالنها اقدام کرده و از آن به عنوان سالن سینما بهره گیریم و تلاش میکنیم با این تغییر کاربری، بخشی ا مشکل کمبود سینما را در این شهرها پوشش دهیم.
میرزاخانی با اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه توسعه و ساخت سینما گفت: در فاز اول توسعه زیر ساخت سینمایی ، سالنهای آمفی تئاتر در شهرستانهای فاقد سینما، با خرید و نصب تجهیزات سینمایی از جمله سرور ، ویدئو پروژکتور، سیستم صوت ، پرده نمایش و دیگر ملزومات باکیفیت سینمایی، تبدیل به سینمایی شایسته مردم شده است.در حال حاضر 23 استان دارای سالن آمفی تئاتر شناسایی شده است که با اقدام موسسه سینماشهر، بیش از 15 سالن در این شهرها، آماده نمایش فیلم هستند.
وی درباره راهاندازی شبکه نوین ارتباطات سینمای ایران ( شناسا) عنوان کرد: با توجه به گسترش استفاده از فناوری مختلف ارتباطی در سطح کشور و همچنین حمایت اپراتور همراه اول و با عنایت به روز رسانی بخش اعظمی از تجهیزات موجود، امکان اتصال کلیه سینماها به یکدیگر از طریق شبکه اختصاصی مهیا شده است.
به گفته مدیرعامل موسسه سینماشهر، این فناوری امکان ارسال تمامی آثار سینمایی در حال اکران را در یک روز به تمام نقاط کشور فراهم میکند و در کاهش زمان، هزینه و افزایش کیفیت پخش بسیار موثر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه بیش از 150 سینما به این سیستم متصل شده است اظهار کرد: تلاش میکنیم در آیندهای نزدیک همه ظرفیت سینمای ایران از این فناوری بهرهمند شوند.
میرزاخانی درباره طرح «سینما کارت» گفت: این طرح یکی از تدابیر حمایتی سازمان سینمایی از خانوادههای بازنشستگان و پرسنل دولت در دستگاههای مختلف بوده است و فرصتی را فراهم میکند تا مخاطب بیشتری از سینما استقبال کنند. در طرح «سینما کارت»، مخاطب در هر جای کشور، میتواند از هر سانس نمایش استفاده کند. خوشبختانه این اتفاق در شورای عالی سینما مصوب شده و برای تاییدیه به هیات دولت ارسال شده است وی ادامه داد: در صورت تایید این مصوبه، حدود 10میلیون خانوار بازنشستگان و کارمندان دولت می توانند از این ظرفیت که برای جامعه هدف خاموش سینمای ایران در نظ گرفته شده است، بهرهمند شوند.
وی با اشاره به راهاندازی اطلس سینمای ایران خاطرنشان کرد: با این امکان مخاطب از موقعیت استقرار سینماهای کشور بر روی نقشه، از جزئیترین اطلاعات درباره سینماهای کشور مطلع خواهد شد.
به گفته مدیر عامل موسسه سینماشهر، هزینه ساخت سینما در کشور باید کاهش یابد. بدین منظور لازم است تجهیزات لازم را فراهم کرده و آن را قیمتگذاری کنیم و اطلاعات لازم و مناسب را در اختیار فعالان این حوزه قرار دهیم. ناگفته نماند در اطلس سینمای ایران، قیمت جهانی تجهیزات سینما و اطلاعات فنی در خصوص سالنهای در شرف ساخت و توسعه، عرضه شده است.
وی در ادامه با اشاره به سامانه فروش سمفا گفت: در این سامانه تجمیع فروش سینمای ایران صورت گرفته و امکان مدیریت نمایش از طریق برنامهریزی شورای صنفیرا فراهم میکند. در این زمینه همکاران بنده تلاش بسیاری کردهاند تا نواقص این بخش را رفع کنند.
میرزاخانی در خصوص شیوه تبلیغات و بازرگانی سینمای ایران افزود: با یکپارچه شدن سیستم تبلیغات پیش از اکران، فیلمها با جذابیت بیشتری برای مخاطب به نمایش درآمده و با افزایش چشمگیر درآمدها روبرو خواهیم بود.
حمایت از سینماهای موجود و درحال ساخت، حمایت از لابراتوارها، راهاندازی گیشه سیار، راهاندازی درگاه فروش بلیت سینما ( آی تیکت)، ارائه نمودارهای فروش و تحلیل بازار فروش ، اطلاعرسانی اخبار فنی سینما، آموزش از راه دور، از دیگر اقداماتی است که مدیر موسسه سینما شهر به آنها اشاره کرد.
گفتنی است در پایان این نشست از آرم جدید و تارنمای موسسه سینما شهر رونمایی شد.