محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی در پیامی به جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، دوره چهلم این رویداد را ایستگاه به بار نشستن ریلگذاریها و تلاشهای مجدانه برای راهبرد کلان «بومیگرایی در ژانر» دانست.
به گزارش ستاد خبری چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران؛ در متن پیام محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران آمده است:
«جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به ایستگاه چهلم رسیده است؛ منزلگاهی که در ادبیات ما به بلوغ، پختگی، تکامل و بالندگی شهره است؛ حال اما چهل سالگی برای جشنوارهای که همواره روح جوانانه در آن جاری بوده است، جلوهگاه تازهای از احساس، عاطفه، نبوغ و خلاقیت خواهد بود تا در عین کمال، پیشگام و جسور باشد و در عین جوانی حکیمانه با زبان سینما سخن بگوید که حکمتها هم مانند فیلم کوتاه، موجزند اما دریای عمیقی از مفاهیم را با خود منتقل میکنند.
چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران را میتوان ایستگاه به بار نشستن ریلگذاریها و تلاشهای مجدانه برای راهبرد کلان «بومیگرایی در ژانر» دانست؛ چه آنکه آثار رسیده و منتخب اعضای محترم هیات انتخاب نیز مهر تاییدی بر این مهم است که با جشنوارهای به دور از کلیشهزدگی و قصهها و روایتهای تکراری روبهرو هستیم.
سینمای کوتاه ایران در سال گذشته یک گام به پیش گذاشت؛ تنوع ژانر را در همآمیزی با فرهنگ، آیین، آداب و رسوم و بومهای مختلف ایران اسلامی به یک فرصت تبدیل کرد تا جشنواره چهلم ارزشی مضاعف برای سینمای ایران داشته باشد و فیلمِ کوتاه، برای جامعه سینمایی از حیث فرم و محتوا پیشنهاددهنده باشد. این دوره جشنواره با شعار «جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران؛ آیینه تمامنمای ایران» درامتداد رویکرد عدالت فرهنگی و توجه به همه جغرافیای فرهنگی - هنری ایران و بسترسازی برای کشف استعدادهای سراسر ایران و توجه به رشد و شکوفایی آنان جلو رفت و افزایش دو برابری تعداد آثار منتخب از استانها در این جشنواره، خوشحالکننده و برای آینده سینمای ایران میتواند امیدآفرین باشد.
معرفی نسل جوانی که میتوانند مسائل و دغدغههای مردم ایران اسلامی و ظرفیتهای تاریخی، دینی، فرهنگی و تمدنی این پهنه وسیع را با زبان سینمای متفاوت و خلاقانهای برایمان تعریف کنند تا به رشد اخلاقی و آگاهی اجتماعی بیافزایند و امیدوارانه آینده پیشرو را تصویر کنند، از دیگر امتیازات این دوره است.
از سوی دیگر، در دورانی که جنگ ترکیبی غرب علیه ایران به اوج خود رسید و جبهه رسانهای منسجمشان علیه مردم ایران سنگینترین حملات را داشت، رکوردشکنی آثار رسیده بینالمللی به دبیرخانه در بین تمام ادوار جشنواره نشان داد نه ایران تحریمشدنی است، نه میتوان ایران بزرگ و با تاریخ تمدنی کهن و فرهنگ و هنر غنی آن را از معادلات هنری جهان حذف کرد؛ چه آنکه سینماگران جهان نیز این مهم را درک کردهاند که از درگاه این رویداد مهم منطقه غرب آسیا، خود را به چرخه هنری بینالمللی معرفی نمایند. آنها نیز نظم نوین جهانی و تغییر نگاهها و راهبردهای بینالمللی را رصد کردهاند و در جستوجوی حقیقتاند و میدانند بخشی از تصمیمات اساسی آینده جهان در این منطقه، در راه ابریشم رقم خواهد خورد.
در پایان، خوشحالم که به استقبال دوران جدیدی از جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران میرویم که دریچهای تازه با شعاع نوری گستردهتری را در برابر دیدگان ما گشوده است و مسیری برای رسیدن به قلهها را پیشروی ما نهاده است؛ راهی که با تلاش، همافزایی و همدلی جامعه فیلم کوتاه ایران و حمایت تصمیمسازان و تصمیمگیران هموار میشود، تا رسالت تاریخی بسط و گسترش گفتمان انقلاب اسلامی را در دوران نوین جهانی به ارمغان آورد.»
چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار میشود.