محمدحسین لطیفی سینماگر باسابقه در نشست انتقال تجربه دومین جشنواره سراسری آموزشگاههای آزاد سینمایی با تاکید بر اهمیت خلاقیت در فیلمسازی بیان کرد: برخی پول دارند و به نحوی فیلم خود را میسازند اما برخی پول چندانی ندارند اما فیلم خلاقانهای میسازند.
به گزارش ستاد خبری دومین جشنواره سراسری آموزشگاههای آزاد سینمایی، کارگاه انتقال تجربه کارگردانی محمدحسین لطیفی سهشنبه 30 آبان ماه در دومین جشنواره آموزشگاههای سینمایی و در موزه سینما برگزار شد.
محمدحسین لطیفی در ابتدای این کارگاه خطاب به هنرجویان گفت: سعی کنید ابتدا خوب بشنوید و بعد عمل کنید. کارگردانی در سینما نیاز به کار مستمر دارد و حداقلش این است که با موبایل خود هر روز میتوانید یک فیلم بسازید. شما میتوانید با نرمافزارهای ساده خیلی چیزها را یاد بگیرید. فیلمساز بودن مهم نیست، چراکه فیلم باید خلق شود. «ساختن» به تنهایی مطلوب یک کارگردان نیست. کارگردان در روایت یک قصه خاص، جای خالق مینشیند.
این کارگردان باسابقه سینما و تلویزیون درباره اهمیت دیالوگگویی بازیگران در یک فیلم بیان کرد: این موضوع بستگی به اثر دارد. در برخی آثار جابهجایی یک ویرگول هم معانی را تغییر میدهد. من وقتی «دودکش» را میساختم، فقط ماهیت کلی دیالوگها مهم بود اما در «صاحبدلان» هیچکدام از بازیگران اجازه تغییر یک واو را هم نداشتند. بازیگران هم کلافه شده بودند اما در خروجی متوجه حساسیت شدند. وقتی یک بازیگر هستید، باید بپذیرید که اخلاقیات یک کارگردان چگونه است و باید در صحنه براساس نیازهای آن کارگردان پیش بروید.
* تسلط نداشته باشید لو میروید
🔷لطیفی افزود: اولین فیلم من «سرعت» بود که البته قبل از آن ۱۴ سال پشت صحنه سینما حضور داشتم. زندهیاد جمشید اسماعیلخانی در آن فیلم ایفای نقش میکرد و به گونهای با من فیلماولی برخورد میکرد که گویی او درست میگوید. اما من او را مدیریت کردم البته در جایی هم او عصبی شد، اما بعدها متوجه شد من هم کارم را بلدم. در همان کار فیلمبردار هم گاهی به گفتههای من توجه نمیکرد چون فکر میکرد مسلط نیستم. اگر تسلط شما بر کار کم باشد، ناگزیر این موضوع لو میرود.
این کارگردان تأکید کرد: چه در کارگردانی فیلم سینمایی و چه در سریالسازی یادتان باشد، کسی که نتواند قصه خود را برای یک نفر دیگر تعریف کند، نمیتواند فیلمساز خوبی شود. تمرین کنید که قصه را به طور کامل برای یک نفر دیگر تعریف کنید.
وی افزود: آدم با زیاد فیلم دیدن، شاید فیلمساز شود اما نمیتواند خلق اثر کند. من در حال به چالش کشیدن خودم هستم. گاهی موفق میشوم و گاهی هم شکست میخورم. یکبار به من گفتند با چه جراتی بعد از «وفا» سراغ «صاحبدلان» رفتی؟ گفتم من یک قماربازم که با پنج هزار تومان به قمار سینما آمدهام، حالا ممکن است پولم را ببازم اما در نهایت از آن لذت میبرم!
این کارگردان گفت: سریال «سنجرخان» از هفته آینده پخش میشود و من ۸۰ درصد بازیگران این سریال را از کردستان انتخاب کردم. در ارتباط با کشف استعدادهای برتر من این انگیزه را همیشه داشتهام که بازیگران ما منحصربهفرد هستند.
* نقش مدیرتولید در فیلمسازی چیست؟
لطیفی درباره نقش «مدیر تولید» در یک پروژه گفت: مدیر تولید در یک پروژه مثل مدیر کارخانه است که باید به همه چیز آگاهی داشته باشد. مدیر تولید کسی است که به گونهای جانشین تهیهکننده محسوب میشود. تمام قراردادهای تولید، ارتباط با برنامهریز کار و... جزو وظایف اوست کارگردان نباید دغدغهای جز گرفتن پلان داشته باشد. اگر مدیر تولید خوبی نداشته باشید، تمام بار کار روی دوش شما بهعنوان کارگردان میافتد، مدیر تولید مثل جادهصافکن است.
کارگردان «غریب» با اشاره به برگزاری جشنواره آموزشگاههای سینمایی تأکید کرد: آینده سینمای ایران باید مملو از کارگردانان توانمندی باشد که در ژانرهای مختلف برای بخشهای مختلف کار میکنند. فیلمهای این جشنواره را دیدهام و متوجه نکتهای شدهام؛ اینکه برخی پول دارند و فیلم به نحوی درمیآید ولی برخی پول ندارند اما خلاق هستند.
* بازیگری که حذفش کردم
این کارگردان باسابقه درباره ارتباط بین کارگردان و بازیگران گفت: وقتی کارگردانی سر صحنه میآید با بازیگرانی با خلق و خوهای مختلف مواجه میشود. حتی وقتی با یک کارگردان خودرای مواجه هستید، شما اگر یک بازیگری باشید که نکات او را گوش نمیکنید او شما را کنار میگذارد پس حتی اگر حرفی دارید باید قبل از فیلمبرداری بگویید. یادم است اتفاقی سر صحنه افتاد که به بازیگر گفتم بیا سر صحنه میگفت نه اگر پول ندهند نمیآیم! فردای آن روز جلوی خانهاش رفتم. تا غروب هم صبر کردم که سر فیلمبرداری بیاید، اما نیامد.
وی افزود: او یکی دو روز بعد هم باز نیامد. بهراحتی آن بازیگر را حذف کردم. به اینگونه که به عوامل گفتم سنگ قبری با اسم او تهیه کنید تا نقشش از داستان حذف شود! گرچه بعدها همان بازیگر آمد و پشیمان شده بود اما به او گفتم دیر کردهای چون من قصه را عوض کردم. هرچقدر بازیگر خوبی هم باشید به هر حال کارگردان احترامی دارد و باید با او همکاری کنید.
این کارگردان اظهار کرد: بازیگری برای من چهار برابر کارگردانی سختتر است. یادم است یکبار کار میکردیم و مهدی فخیمزاده بازیگرم بود به او گفتم اگر بین بازی و کارگردانی را یکی انتخاب کنی کدام را انتخاب میکنی گفت قطعا بازیگری.
وی در پایان گفت: ناامید نشوید، روز شما هم فرا خواهد رسید، هرچه بیاموزید و تمرین کنید کم است از شما خواهش میکنم از پا ننشینید، تمرین کنید و دایما بیاموزید.
دومین جشنواره سراسری آموزشگاههای آزاد سینمایی به دبیری مهدی شفیعی از ۳۰ آبان تا ۳ آذر ۱۴۰۲ در موزه سینما برگزار میشود.