دبیر جشنواره از حمایت همه‌جانبه از فیلم‌سازان جوان گفت/ جشنواره‌ای برای دیدن و دیده‌شدن

دبیر جشنواره از حمایت همه‌جانبه از فیلم‌سازان جوان گفت/ جشنواره‌ای برای دیدن و دیده‌شدن
نشست رسانه‌ای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور بهروز شعیبی، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر جشنواره، و علی افشار، مدیر روابط‌عمومی جشنواره، صبح روز یکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ در کوشک هنر برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، شعیبی در این نشست ضمن تشریح بخش‌های مختلف جشنواره از حضور ۱۰هزار و ۲۰۰ اثر از ۱۴۵ کشور خبر داد و تأکید کرد این دوره با محوریت «استعدادهای نو، فیلم‌های مقاومت و تعامل بین‌المللی» برگزار می‌شود.

علی افشار، مدیر روابط‌عمومی جشنواره چهل‌ودوم، در ابتدای نشست توضیحاتی درباره روند برنامه ارائه کرد.

بهروز شعیبی، دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، گفت: آنونس جشنواره توسط روح‌الله موحدی ساخته شده و موسیقی بخش‌های مختلف بر عهده مسعود سخاوت‌دوست است. امرالله فرهادی نیز مدیریت هنری بخش‌های مختلف جشنواره را بر عهده دارد.

وی افزود: بخش‌های مختلف جشنواره شامل بخش ملی سینمای ایران، بین‌الملل و بخش‌های جنبی است. در بخش سینمای ایران و فیلم‌های داستانی، ۵۷ اثر حضور دارند؛ در بخش انیمیشن ۲۰ اثر، تجربی ۲۰ اثر، مستند ۲۱ اثر، فیلم‌های اقتباسی ۳۵ اثر و عکس ۵۳ اثر (شامل تک‌عکس و مجموعه‌عکس) حضور دارند.

شعیبی ادامه داد: در بخش بین‌الملل ۸۴ اثر از ۵۵ کشور در جشنواره حضور دارند. همچنین بخش‌های جنبی و خارج از مسابقه از اهمیت بالایی برخوردارند. این بخش‌ها شامل ۲۰ نشست تخصصی با حضور اساتید برجسته است که با نگاهی تخصصی طراحی شده‌اند. دو سانس نخست به فیلم‌سازی اختصاص دارد و دو سانس بعدی به موضوعات بینارشته‌ای همچون ادبیات، شعر و داستان‌نویسی می‌پردازد.

دبیر جشنواره خاطرنشان کرد: خوشحالیم که میزبان این اساتید برجسته هستیم. فیلمخانه ملی نیز تعامل خوبی با ما داشته است و نسخه‌های ترمیم‌شده فیلم‌های کوتاه، شامل انیمیشن و آثار فیلم‌سازان نام‌دار از دهه بیست، به نمایش درخواهد آمد.

وی بیان کرد: در بخش سوینا، یک یا دو سانس ویژه نابینایان برگزار می‌شود و یک روز میزبان سوینا با همراهی خانم گلاره عباسی خواهیم بود.

شعیبی تأکید کرد: به دلیل حجم زیاد محتوا پیرامون مسائل روز ایران و مقاومت، که بیشتر در قالب مستند بودند، تصمیم گرفتیم بخش ویژه‌ای برای فیلم‌های مقاومت در نظر بگیریم.

وی افزود: بخش استعداد نو که مربوط به فیلم‌اولی‌هاست، بسیار پرمخاطب است و امیدواریم آغاز خوبی داشته باشد.

دبیر جشنواره تصریح کرد: امسال تعامل با هنرستان‌های سینمایی و هنری نیز در دستور کار قرار گرفته است. در کنار بخش استعداد نو، بخشی برای همراهی با هنرجویان علاقه‌مند ایجاد شده است. امسال میزبان چندین هنرستان از تهران و شهرهای دیگر خواهیم بود و هر روز میزبان هنرجویان یکی از هنرستان‌های تهران خواهیم بود.

شعیبی افزود: ویژگی جشنواره فیلم کوتاه تهران، به‌دلیل اسکار کوالیفای (مورد تأیید اسکار) بودن و برخورداری از درجه کیفی الف، حاصل تلاش بسیاری از افراد در ادوار مختلف است.

وی عنوان کرد: همواره با حجم بالایی از آثار ثبت‌نامی مواجه هستیم؛ امسال ۱۰ هزار و ۲۰۰ اثر از ۱۴۵ کشور از جمله چین، هند، ایالات متحده، فرانسه و برزیل ارسال شده است.

وی ادامه داد: در میان ۹۴ اثر این بخش، ۱۵ اثر در بخش هوش مصنوعی، ۳۴ اثر داستانی، ۱۴ مستند، ۱۱ تجربی، ۱۳ پویانمایی و ۷ فیلم در بخش افق‌های نوظهور منطقه منا حضور دارند. همچنین هیأت‌های داوری و انتخاب نیز در ابتدای نشست طی کلیپی معرفی شدند.

مدیر روابط‌عمومی جشنواره در ادامه تصریح کرد: فیلم‌های فیلمخانه تصمیم رنگ شده‌اند و خبر آن امروز منتشر خواهد شد.

در ادامه نشست، علی افشار بخش پرسش و پاسخ را آغاز کرد و از رضا پورزارعی از روزنامه هنرمند دعوت کرد تا پشت تریبون بیاید. پورزارعی پرسید: آیا برای فیلم‌هایی که به جشنواره ارائه شده‌اند، خط قرمزی در نظر گرفته بودید؟

شعیبی در پاسخ گفت: هر اتفاقی که امروز در سینمای کوتاه رخ می‌دهد، مدیون مدیران سابق انجمن است و جای تقدیر دارد. از کسانی که برای فیلم کوتاه تمام توانشان را گذاشتند سپاسگزارم. اکنون نزدیک به ۶۰ دفتر در سراسر ایران فعالیت می‌کنند و اولویت همه مدیران حفظ این دفاتر بوده است.

وی افزود: نخستین ممیزی من همراهی با فیلم‌سازان جوان بود. می‌دانم هر کارگردان با چه ذوقی اثرش را ساخته است، به همین دلیل تلاش کردیم میزبان حداکثری آثار باشیم و شعار امسال جشنواره نیز به همین موضوع اشاره دارد.

شعیبی تأکید کرد: تنها نکته ما حفظ آثار و احترام به تلاش هنرمندان بود و اغلب آثار از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار بودند.

پورزارعی در پرسش دوم خود درباره همکاری ایسفا با جشنواره سؤال کرد. شعیبی پاسخ داد: از آن‌ها دعوت کردیم امسال همراه باشند و جایزه ایسفا را به هنرمندان اهدا کنند و امیدوارم بپذیرند.

داود کنشلو از ایکنا درباره فیلم‌های بخش مقاومت پرسید و گفت: پرداختن مستقل به موضوع جنگ ۱۲ روزه اهمیت دارد، اما چرا این آثار در بخش اصلی قرار نگرفته‌اند؟

شعیبی پاسخ داد: جشنواره طی پنج روز در سانس‌های مشخص برگزار می‌شود و داوران باید در زمان‌بندی مشخص آثار را ارزیابی کنند. امسال به دلیل کیفیت بالای فیلم‌ها، زمان کل نمایش از ۸۰۰ دقیقه به هزار دقیقه افزایش یافته است. با وجود افزایش تعداد فیلم‌های بخش مسابقه، تلاش کردیم توازن حفظ شود.

وی افزود: پویایی فیلم‌سازان کوتاه همواره با مسائل روز مرتبط است. با توجه به تعداد زیاد آثار مقاومت، تصمیم گرفتیم این آثار در باکس ویژه‌ای نمایش داده شوند تا حتماً دیده شوند.

شعیبی تأکید کرد: فیلم‌سازان کوتاه روحیه‌ای درخشان دارند و هدفشان تنها کسب جایزه نیست، بلکه دیده‌شدن اثر است. آثار بخش مقاومت از نظر تعداد کمتر از مسابقه بودند، اما احتمال دارد از آن‌ها تقدیر شود.

رضا میرجعفری از خبرگزاری دانشجو پرسید: سیاست‌گذاری جشنواره در بخش بین‌الملل چگونه است و آیا می‌توانیم به تعامل فرهنگی میان کشورها امیدوار باشیم؟

شعیبی پاسخ داد: در بخش بین‌الملل دو رویکرد داریم؛ نخست مرور جشنواره‌ها و دوم توجه به آثار انتخابی عطا مجابی. او تصمیم درستی گرفته و از مدیران جشنواره‌های بین‌المللی و آثار برگزیده آن‌ها دعوت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در جشنواره «تامپره» نیز بخش قابل‌توجهی از آثار رقابتی متعلق به ایران است. در بخش مسابقه بین‌الملل، پذیرش آثار با سخت‌گیری انجام شد و حتی آثار ایرانی نیز با دقت انتخاب شدند. کمک به فیلم‌سازان جوان از درون سینمای ایران ممکن است، زیرا آنان خود پویا هستند.

مهدیه مالکی از پایگاه خبری صبا درباره محدودیت‌های سیاسی و اجتماعی در انتخاب فیلم‌ها پرسید و خواستار توضیح دبیر جشنواره درباره ارتقای جایگاه جشنواره شد.

شعیبی پاسخ داد: فیلم‌سازان کوتاه آن‌قدر دقیق و درست کار کرده‌اند که با محدودیت خاصی مواجه نبودیم. تلاش هیأت انتخاب نیز بر کیفیت و عمق محتوایی آثار متمرکز بود و از انتخاب آثار سطحی پرهیز شد.

وی افزود: خوشبختانه با فیلم‌هایی مواجه بودیم که به موضوعات روز با دقت و پختگی پرداخته بودند. همچنین تا حد امکان از افراد با نگرش‌های مختلف برای داوری و انتخاب دعوت کردیم تا تنوع فکری حفظ شود.

بهروز شعیبی در ادامه بیان نمود: خوشبختانه با فیلم‌هایی با مضمون‌های روز مواجه بودیم که با دقت زیادی ساخته شده بودند.

وی افزود: تا جایی که توان داشتیم و ارتباطات اجازه می‌داد افرادی با نگرش‌های مختلف به جشنواره دعوت شدند و نمود آن در هیئت داوری و انتخاب مشخص است. در تمام مراحل از افرادی متخصص  استفاده شده است. برای مثال در انتخاب بخش داستانی سعی کردیم از فیلم‌سازان مرتبط و خوش‌نام در سینمای کوتاه از اقصی نقاط کشور دعوت کنیم و خوشبختانه بخش عمده‌ای از این فیلم‌سازان دعوت ما را پذیرفتند.

محمد صابری از خبرگزاری رها، ضمن تقدیر از خوش‌سلیقگی در بخش‌های هنری و طراحی پوستر جشنواره، سؤالی را درباره وجود خط قرمزهایی نظیر هم‌جنس‌گرایی و کودک‌کشی در فیلم‌ها مطرح کرد. وی همچنین درباره جانمایی کاخ جشنواره و فاصله طولانی آن از تهران، و نیز دلیل عدم برگزاری در پردیس سینمایی ملت و نبود همکاری مجموعه تصویر شهر پرسش‌هایی را مطرح نمود.

بهروز شعیبی در پاسخ به پرسش مدیر اسبق روابط عمومی انجمن سینمای جوانان تصریح کرد: بابت زحمات آقای صابری در انجمن تشکر می‌کنم. خط قرمز در ادوار مختلف وجود داشته است. به عقیده من، هر مضمون و موضوعی در حیطه ساختار قابل بررسی است. در تمام موضوعات می‌توان محترمانه و با نگاه هنرمندانه فعالیت کرد. زمانی که من فیلم سینمایی دهلیز را کار می‌کردم، نگرانی‌هایی به دلیل موضوع ملتهب آن وجود داشت، اما رویکرد و ساختار اثر باعث رفع سوءتفاهم‌ها شد.

شعیبی پیرامون ارتباط انجمن با مجموعه تصویر شهر بیان کرد: یکی از مدیرانی که از بدو ورودم به انجمن با او جلسه داشتم، خانم نازنین پیرکاری از مجموعه تصویر شهر بود. ایشان هیچ نکته‌ای مطرح نکرد که باعث شود پردیس ملت را انتخاب نکنیم. تصویر شهر از جشنواره حمایت می‌کند، اما نکاتی وجود داشت. اگر سالن‌های بیشتری برای پوشش فیلم‌های جشنواره در مرکز شهر وجود داشت، شاید انتخاب دیگری صورت می‌گرفت. ضمن اینکه تعامل خوبی با ایران‌مال شکل گرفت و استقبال، ارتباط و همکاری مؤثری با این مجموعه داشتیم.

دبیر این رویداد ادامه داد: همچنان همکاری‌هایی با پردیس سینمایی ملت وجود دارد. مهم‌ترین دغدغه ما از ابتدا، کمک به رفت‌وآمد مخاطبان و تسهیل در آن بود. خوشبختانه تعامل خوبی با شهرداری منطقه ۲۲ شکل گرفته است و به تفاهم‌های مثبتی با بخش حمل‌ونقل شهرداری نیز خواهیم رسید. در نتیجه، با توجه به جدول زمان‌بندی در نظر گرفته‌شده، با ترافیک مواجه نخواهیم شد و فضای ایران‌مال باعث می‌شود مخاطبان احساس خستگی نکنند. ان‌شاءالله شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

آزاده فضلی از پایگاه خبری‌تحلیلی یکتا هنر درباره برگزاری نشست‌های تخصصی شستا پرسید.

شعیبی در پاسخ گفت: نشست‌های امسال به شیوه گذشته نیست. در واقع، نشست‌ها در بخش ملی به شکل قبل برگزار نخواهد شد و صرفاً برای معرفی آثار است. از سوی دیگر، در بخش فیلم اولی‌ها نشست‌های تخصصی خواهیم داشت که تحت نظارت مستقیم آرش رصافی، معاون تولید انجمن سینمای جوانان ایران، برگزار می‌شود. همچنین نشست‌هایی برای معرفی فیلم‌ها نیز برنامه‌ریزی شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین باید از صداوسیما و آقای محسن برمهانی تشکر کنم؛ چراکه پس از رایزنی‌ها تصمیم گرفته شد هر شب برنامه‌های مرتبط با جشنواره پوشش داده شود. علاوه بر آن، پلتفرم‌ها نیز با ما همکاری دارند و همین موضوع سبب شده مجموعه‌ای کامل از نقد و بررسی آثار جشنواره را در زمان برگزاری آن داشته باشیم.

تینا جلالی از روزنامه اعتماد پرسید: موضوع آثار تا چه اندازه جسورانه و نقادانه است؟ با توجه به اینکه قول داده شده نقدهای اجتماعی در آثار سینمایی حضور داشته باشند، چقدر این موضوع را در نظر داشتید؟

شعیبی در پاسخ اظهار داشت: مطرح کردن موضوعات اجتماعی اگر زبان و ادبیات درام پیدا نکند، تبدیل به مقاله یا خبری سطحی می‌شود.

وی ادامه داد: آنچه امسال با آن روبه‌رو هستیم، یافتن زبان مناسب برای بیان موضوعات اجتماعی است. ویژگی آثار امسال این است که به پختگی رسیده‌اند و از همین‌رو آثار بسیار باکیفیتی داریم.

شعیبی در پایان عنوان کرد: فیلم‌سازان جسارت خود را با کیفیت بالای آثارشان نشان داده‌اند که دست‌کم برای من بسیار هیجان‌انگیز است.

ناظمی از سینماپرس سؤالی درباره شفاف‌سازی و ارائه گزارش عملکرد جشنواره مطرح کرد.

شعیبی در پاسخ تصریح کرد: جشنواره دارای دو بخش است. بخش اول مرتبط با کارهای اجرایی است. در این دوره منابع مالی جشنواره کمتر از سال‌های قبل است. قول‌هایی برای کمک مالی داده شده و همچنان منتظریم حامیان مالی وارد عمل شوند تا قطار در حال حرکت جشنواره به‌درستی پیش برود.

وی افزود: شورای سیاست‌گذاری جشنواره وجود دارد و چند دبیر از ادوار گذشته در آن عضو هستند. جناب رائد فریدزاده ریاست این شورا را بر عهده دارند. موارد مطرح‌شده باید به تصویب شورا برسد، اما نکته پنهانی‌ای وجود ندارد.

شعیبی خاطرنشان کرد: امیدوارم دوستانی که قول همکاری مالی داده‌اند، هرچه زودتر اعلام آمادگی کنند؛ چراکه نیروی انسانی انجمن درگیر است تا همه چیز با کیفیت مناسب پیش برود، اما درباره حامیان مالی هنوز با ابهام‌هایی مواجه هستیم.

پرستو فرهادی از خبرگزاری ایسنا پشت تریبون آمد و از بهروز شعیبی پرسید: توجه شما به بخشی از فیلم‌سازان ما که بدون مجوز مشغول ساخت آثار هستند چگونه است؟ آیا شما در این جشنواره سراغ این دسته از هنرمندان رفته‌اید؟

نکته دوم، بخش تأمین هزینه باشگاه مخاطبان و کارگاه‌ها از جانب هنرجویان است. ممکن است برخی نتوانند این هزینه را به‌راحتی تأمین کنند و در باشگاه ثبت‌نام نمایند. آیا برای این موضوع تدبیری اندیشیده‌اید؟

شعیبی در پاسخ به خبرنگار ایسنا اظهار داشت: ما با جشنواره‌ای مواجه هستیم که در آن ۱۹۵۳ اثر درخواست حضور داشتند و از طرفی هرکسی که برای ما محتوا ارسال کرد، آن را بررسی کردیم.

وی ادامه داد: ما دو اتفاق جدید داریم: یکی بازی‌های درخشان بازیگران و دیگری حضور استعدادهای نو و کارگردان‌های جوان. درخشش در هر دو عرصه به رشد متقابل کمک می‌کند.

شعیبی پیرامون حمایت از فیلم‌سازان جوان توضیح داد: ما در زمینه مالی و هزینه باشگاه، یک رویه مشخص داریم که محدود به جشنواره نیست. وظیفه ما حمایت از فیلم‌سازان جوان است. به همین دلیل، رقمی که برای اعضای باشگاه در نظر گرفتیم با رعایت احتیاط و به نفع اعضا بود، نه به نفع انجمن. اما با تمام این شرایط، اگر باز هم نیازی به کمک باشد، ما وظیفه داریم در کنار فیلم‌سازان باشیم.

ندا زنگینه از خبرگزاری مهر سؤالی را درباره بروز سلیقه شخصی داوران در ادوار گذشته مطرح کرد.

شعیبی در پاسخ به پرسش مطرح‌شده بیان کرد: نام‌های شاخصی در سینمای کوتاه به‌عنوان داور انتخاب شده‌اند. سابقه فعالیت در سینمای کوتاه برای ما اولویت داشت و تلاش کردیم تنوع وجود داشته باشد. از استاد خودم، حمید نعمت‌الله، و دیگران استفاده شده است. سعی کردیم داوران دارای کیفیت مطلوبی باشند و در انتخاب و داوری از یک‌سونگری اجتناب کنیم. اسامی موجود در هیأت داوران گویای این تلاش و دقت است.

زهرا منصوری از دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره جایزه آرای مردمی پرسید: جایزه بخش آرای مردمی با موافقت و اصرار شما حذف شد. چرا حذف شد و چرا بازگشت؟

شعیبی در پاسخ اظهار داشت: جایزه مردمی حذف نشده بود، بلکه در فراخوان اعلام نشد. به این دلیل که رسالت یک جشنواره هنری، توجه به کیفیت است و این امر باعث می‌شود سینمای متفکر از بین نرود. بنابراین، برای اعلام این جایزه باید روندی طی می‌شد که اکنون به‌درستی طی شده است.

منصوری به‌عنوان پرسش دوم بیان کرد: آقای شهاب حسینی سال گذشته اعتراضی نسبت به جوایز نهادی داشتند. آیا امسال هم جایزه نهادی و ارگانی داریم؟

دبیر جشنواره در پاسخ گفت: ما امسال از سوی هیچ نهاد یا ارگانی حمایت ویژه‌ای نداشتیم؛ بنابراین جایزه دیگری هم در جشنواره وجود ندارد. تنها جایزه‌ای که اهدا می‌شود، از طرف معاونت امور زنان و خانواده و خانم بهروز آذر، به‌عنوان عضو هیأت امنای انجمن است.

او ادامه داد: بخت خوب من این بود که خانم بهروز آذر بسیار همراه ما بودند و از طرفی همه اعضای انجمن دغدغه‌مند هستند و خودشان نیز بر روند جشنواره دقت ویژه‌ای دارند.

پریسا ساسانی از رسانه فیلمزی پرسید: شما به مشکلات مالی و نبود اسپانسر اشاره کردید. برای ساخت یک فیلم کوتاه آماتوری، دست‌کم به نیم میلیارد تومان هزینه نیاز است. چند درصد از تأمین این بودجه توسط بخش خصوصی انجام شده و چند درصد آثار توسط خود انجمن تولید شده‌اند؟ با چه بودجه‌ای این امر میسر شده است؟

شعیبی در پاسخ به رسانه فیلمزی عنوان کرد: از میان ۱۹۵۳ اثر، ۲۶۲ اثر تولید خالص انجمن بودند. از مجموع فیلم‌ها، ۳۰ اثر در بخش‌های مختلف جشنواره حضور دارند و بخش کمی از این تولیدات به چند ماه اخیر اختصاص دارد.

وی ادامه داد: چند اولویت در برنامه‌های ما وجود دارد؛ یکی پرداختن بیشتر به آموزش و به‌روز کردن آن در بخش‌های داستانی و دوره جامع فیلم‌سازی است.

شعیبی افزود: دو دوره مستند و فیلمنامه به بخش‌های آموزشی ما اضافه شده است و در نظر داریم به‌زودی آموزش آنلاین و ارتباط با کشورهای دیگر را نیز آغاز کنیم.

او در پایان این پرسش توضیح داد: همچنین قصد داریم درخواست به‌روزرسانی تجهیزات را ارائه دهیم؛ زیرا انجمن سینمای جوان ۵۸ دفتر در کشور دارد. ما هیچ‌گاه بودجه تجهیزات را برای دفتر تهران نخواستیم و به دنبال نوسازی تجهیزات دفاتر سراسر کشور هستیم، هرچند این امر هزینه بالایی دارد.

احمد تبریزی از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سؤالی را درباره فیلم‌های اقتباسی جشنواره و تأثیر کیفی آن‌ها بر سینمای بلند مطرح کرد.

شعیبی در پاسخ توضیح داد: تعداد آثار بخش کتاب و سینما نشان داد که این موضوع در فیلم کوتاه و در انجمن جدی دنبال می‌شود. ۳۵ اثر در این بخش انتخاب شده‌اند که از داستان‌ها و نویسندگان داخلی تا بین‌المللی و حتی متون کهن منبع اقتباس بودند. ضمن اینکه پیوند میان ادبیات و سینما ناگسستنی است و تنها نیاز است این فرهنگ به‌درستی شکل بگیرد. این دو مدیوم می‌توانند در کنار هم هم‌زیستی مناسبی داشته باشند.

در ادامه، محمدباقر صنیعی‌منش از خبرگزاری تسنیم درباره پرورش فیلم‌سازان جوان و موضوع خردگرایی پرسید.

بهروز شعیبی در پاسخ به خبرنگار تسنیم توضیح داد: سرفصل نشست‌ها و دعوت‌های صورت‌گرفته در ۲۰ نشست، در راستای باز شدن دریچه‌های تازه است تا عمق آثار افزایش یابد. خردمحوری و اندیشه‌ورزی بر پایه همین عمق است که امیدوارم در نسل آینده بیشتر شکل بگیرد.

وی ادامه داد: به نظرم فیلم‌ساز امروز باید با شعر، ادبیات و گرافیک بیشتر آشنا شود و ارتباطی میان این هنرها و سینما برقرار کند.

منوچهر دین‌پرست از روزنامه اطلاعات پرسشی در خصوص وضعیت بودجه جشنواره و میزان حمایت مالی مجموعه ایران‌مال از جشنواره مطرح کرد.

شعیبی در پاسخ تصریح کرد: در خصوص برآورد جشنواره، پس از آن به‌صورت دقیق صحبت خواهد شد. ایران‌مال با حمایت و استقبال زیادی پذیرای جشنواره بود و تمام امکانات، از جمله سالن‌های سینما، تماشاخانه، پارکینگ و فضای اختتامیه را در اختیار این دوره از جشنواره قرار داد. اما برگزاری یک جشنواره تنها محدود به امکانات لجستیکی نیست و نیازمند آورده مالی نیز هست.

دبیر این رویداد ادامه داد: انرژی زیادی در خصوص حمایت‌های مالی صرف کردیم و قول‌هایی داده شده، اما در فاصله یک هفته مانده به جشنواره، هنوز ابهام‌هایی وجود دارد. شهرداری در تبلیغات شهری و حمل‌ونقل حمایت‌هایی انجام داده و مجموعه تصویر شهر نیز در حوزه تبلیغات شهری کمک کرده است.

شعیبی خاطرنشان کرد: این جشنواره متعلق به شهر تهران است و مجموعه‌های این شهر برای ما اولویت دارند. با این وجود، همچنان منتظر جذب حامیان مالی هستیم. خوشبختانه مجموعه ایران‌مال از نظر لجستیکی همکاری بسیار خوبی داشت.

مصطفی شاه‌کرمی از روزنامه جوان سؤالی درباره سهم فیلم‌سازان شهرستانی در رویدادهایی مانند فیلم کوتاه و چگونگی حمایت ویژه از آنان مطرح کرد.

شعیبی در پاسخ گفت: در بخش ملی، از میان ۱۹۳۶ اثر، ۵۸۷ فیلم متعلق به تهران و ۱۶۶۶ فیلم متعلق به سایر استان‌ها بوده است. اولویت برای ما خود فیلم و فیلم‌ساز بوده، به همین دلیل تنها به تولیدات انجمن توجه نداشتیم. به‌طور کلی از ۵۷ شهر، ۱۳۶۶ فیلم به دبیرخانه ارسال شده که رقم جالبی است.

امیرحسین اشرفی از خبرگزاری پانا درباره تعامل با هنرستان‌ها برای نخستین‌بار در جشنواره و همچنین موضوع دخالت دبیر در حذف یا اضافه آثار بخش‌های مختلف پرسشی مطرح کرد.

بهروز شعیبی در پاسخ تصریح کرد: هیچ فیلمی را به جشنواره اضافه نکردم، چراکه بسیار به دغدغه فیلم‌سازان و تلاش آن‌ها برای دیده‌شدن آثارشان توجه می‌کنم. همچنین هیچ فیلمی بر اساس نظر شخصی حذف نشده است و خرد جمعی هیئت انتخاب بر تصمیم‌ها حاکم بوده. تلاش کردم حقی از فیلم‌سازان پایمال نشود.

وی ادامه داد: خوشحالم که هنرستان‌های دارای رشته‌های سینما، موسیقی و دیگر رشته‌ها در جشنواره حضور دارند. همچنین هنرستان‌هایی از خارج تهران نیز مهمان ما هستند و برای آن‌ها برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده‌ایم. حضور تعداد زیادی از خانم‌ها در هیئت داوری و انتخاب نیز جالب توجه است. شرکت‌کنندگان خانم ۳۰۳ فیلم ارسال کرده‌اند. به‌طورکلی معتقدم در سراسر دنیا، به‌دلیل دشواری‌های مرحله تولید، باید از فیلم‌سازان زن حمایت شود.

گلاویژ نادری از روزنامه سازندگی درباره جانمایی محل جشنواره در ایران‌مال و ممیزی‌های سیاسی و اجتماعی فیلم‌های جشنواره پرسید و اینکه آیا فیلم‌سازانی از این دوره در کشور ظهور پیدا خواهند کرد یا خیر.

شعیبی در پاسخ توضیح داد: بحث فیلم‌سازی و ساخت اثر چندان مربوط به جشنواره نیست و به عملکرد انجمن در طول سال ارتباط دارد. جشنواره، حاصل تلاش‌های یک‌سال گذشته است. در بخش استعداد نو و سایر بخش‌ها، استعدادهایی وجود دارد که از آن‌ها برای همکاری دعوت خواهد شد.

وی افزود: این حجم از ارتقای تکنیک در آثار جالب توجه است و امیدوارم این پیشرفت در شکل روایت‌ها نیز دیده شود. قطعاً در این دوره شاهد ظهور چند فیلم‌ساز با استعداد نوظهور هستیم. ضمن اینکه بازگشت برادران ارک به فیلم کوتاه نیز بسیار جالب توجه است.

دبیر جشنواره درباره موضوع حجاب و ممیزی‌ها توضیح داد: در میان آثاری که ارسال شد، مسئله حجاب به‌صورت خاص وجود نداشت و فیلم‌سازان در این زمینه با ظرافت عمل کرده بودند. آثار از پختگی خاصی برخوردار بودند، هرچند ممکن است برخی فیلم‌سازان آثار خود را ارسال نکرده باشند.

وی ادامه داد: به عقیده من، جسارت فیلم‌ساز در قصه و حرفی است که مطرح می‌کند و این موضوع قابل تقدیر است. اما باید بگویم هیچ فیلمی به دلیل مسئله حجاب یا مسائل سیاسی از جشنواره کنار گذاشته نشده است.

شعیبی توضیح داد: تنها دو فیلم بودند که به لحاظ تکنیکی کیفیت خوبی داشتند، اما دارای بیان سطحی و استفاده از کلمات رکیک و نگاه نامناسب به زنان بودند، بنابراین حائز آرای لازم شناخته نشدند.

وی در پایان این بخش گفت: فیلم کوتاه شأن و جایگاهی برای خود دارد که اجازه نمی‌دهد هر فیلمی وارد جشنواره شود. ضمن اینکه در ساعات در نظر گرفته‌شده برای جشنواره، مسئله ترافیکی وجود ندارد.

زهرا بالاور از باشگاه خبرنگاران جوان سؤالی درباره نحوه اخذ آرای مردمی، شیوه محاسبه آن و همچنین اجرای موسیقی محیطی در فضای ایران‌مال مطرح کرد.

شعیبی در پاسخ گفت: تیم‌های مختلفی در موسیقی محیطی نقش دارند. این برنامه میان دو سانس عصر برگزار خواهد شد و در هر برنامه شاهد حضور گروه‌های مختلف موسیقی خواهیم بود.

وی درباره شیوه جمع‌آوری آرای مردمی خاطرنشان کرد: این بخش به دوستانی سپرده شده که دارای تجربه هستند. جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران اتفاق مهمی است و امیدوارم امانت‌دار خوبی در قبال آن باشیم.

شعیبی افزود: تلاش کرده‌ایم نسبت به سال‌های گذشته برای حفظ آرا، پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌تری اعمال شود. آرای مردمی هر روز اعلام خواهد شد، به‌جز روز پایانی که در مراسم اختتامیه اعلام می‌شود.

محمد سلیمانی از رسانه جهان سینما پرسید: ارتقای فنی و کیفی آثار کمی نگران‌کننده است. فیلم کوتاه باید سکوی پرتابی برای رسیدن به سینمای بلند باشد. چه تدبیری دارید تا این روند ساختار و شکل درستی پیدا کند؟

شعیبی در پاسخ تصریح کرد: هر موضوعی اگر در ساختار و درام درست شکل نگیرد، بی‌فایده خواهد بود. این ساختار باید روی کاغذ شکل گیرد و منظور الزاماً دکوپاژ نیست، بلکه ادبیاتی است که در فیلمنامه ایجاد می‌شود. یکی از راهکارهایی که ما به آن فکر کردیم، اقتباس است. نویسنده اثری را می‌نویسد که آن را به تصویر درآورد و ساختار اثر را حفظ کند؛ این خود یک تکنیک است.

وی ادامه داد: در نظر داریم در ادامه مسیر، مسئله ادبیات، نوشتن و ساختار قصه را تقویت کنیم و برای این منظور، از اقتباس در ادبیات آغاز خواهیم کرد تا ساختار قصه رعایت شود.

کیانا تصدیق‌مقدم از روزنامه فرهیختگان از دبیر چهل‌ودومین جشنواره فیلم کوتاه تهران پرسید: برنامه شما برای حمایت از فیلم‌سازان جوان چیست؟

شعیبی درباره برنامه انجمن در این زمینه گفت: برنامه حمایت از اعضای انجمن و فیلم‌سازان کوتاه در طول سال نیز ادامه دارد و محدود به جشنواره نیست. ما همواره تلاش می‌کنیم در طول سال میزبان کارگردانان جوان برای دیده‌شدن آثارشان باشیم و از آنان حمایت کنیم.

در پایان نشست، امیر فرض‌الهی، روزنامه‌نگار، پرسشی درباره علت نبود نشست‌های نقد آثار جشنواره مطرح کرد.

شعیبی در پاسخ گفت: قطعاً نقد نقشی مهم و سازنده در جریان سینما دارد. در این دوره از جشنواره تلاش کردیم فضای امن و آرامی برای گفت‌وگو فراهم کنیم و امیدوارم در این زمینه شاهد اتفاقات سازنده‌ای باشیم.

چهل‌‌و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با رویکرد «خِردمحوری و اندیشه‌ورزی» و به دبیری بهروز شعیبی از ۲۷ مهر تا ۲ آبان‌ ۱۴۰۴ در پردیس سینمایی ایران‌مال تهران برگزار خواهد شد.

 

یکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ ۱۴:۲۳
کد خبر : ۶,۱۷۳
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید