دسته بندی:
۱۳۹۹/۱۰/۲۴ / ۱۸:۲۸
اشتراک گذاری پرینت

نجفی: ثبت‌نام اهالی رسانه نداریم اما به محض اخذ مجوز برای حضور خبرنگاران اقدام خواهیم کرد

«مسعود نجفی» مدیر روابط‌عمومی سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر با حضور در برنامه «یه روز تازه» شبکه پنج سیما از آخرین خبرها درباره احتمال حضور و نحوه برگزاری جشنواره با حضور اهالی رسانه و سینماگران و ثبت‌نام اهالی رسانه گفت.

مسعود نجفی؛ مدیر روابط‌عمومی سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر با حضور در برنامه «یه روز تازه» از نحوه برگزاری جشنواره و ثبت‌نام اهالی رسانه گفت: امسال به دلیل اینکه دیرتر جشنواره را شروع کردیم و تکلیف نمایش فیلم‌ها برای اهالی رسانه قطعی نبود و هنوز هم مشخص نیست، ثبت نام اهالی رسانه نداریم اما به محض اینکه این اجازه به ما داده شود، اقدام خواهیم کرد. به همین منظور براساس ثبت‌نام‌ها و عملکرد سال گذشته ارزیابی‌هایی صورت گرفته و محدودیت‌هایی هم امسال خواهیم داشت و در نهایت به تعدادی می‌رسیم و با هماهنگی رسانه‌ها اسامی مشخص می‌شوند و در نهایت اگر قرار بر این باشد که در خدمت اهالی رسانه باشیم، اقدامات لازم صورت می‌گیرد. در چند روز آینده به قطعیت می‌رسیم که امسال نمایش برای اهالی رسانه و صاحبان آثار خواهیم داشت یا خیر.

او در پاسخ به این سوال که آیا اهالی رسانه و منتقدان در دو محل مجزا به تماشای آثار می‌نشینند یا خیر، عنوان کرد: سال‌های گذشته هم چنین برنامه‌ای داشتیم و اجرا هم شد. کسانی که در مقر اصلی جشنواره مستقر بودند، نشست‌های خبری را پوشش می‌دادند و برخی از منتقدان و اصحاب رسانه به درخواست خود در جایی به غیر از مقر اصلی جشنواره حضور داشتند و به تماشای فیلم‌ها نشستند. این امکان در پردیس چهارسو فراهم شد و آن‌ها هم راضی بودند که بی‌هیاهو فیلم‌ها را می‌دیدند و نقد می‌نوشتند. امسال هم اگر قرار باشد که نمایش آثار برای اهالی رسانه و صاحبان آثار داشته باشیم، جای دومی برای نمایش فیلم‌ها مشخص می‌شود. دو گزینه اصلی برج میلاد و پردیس سینمایی ملت است.

نجفی در خصوص احتمال وجود اکران مردمی توضیح داد: همان‌طور که دبیر جشنواره در نشست خبری اعلام کردند، سینماهای مردمی شیوه سوم پیش‌بینی برگزاری جشنواره بود که در مورد دو گروه دوم که نمایش برای رسانه‌ها و گروه سوم که نمایش برای مردم بود را هنوز به قطعیت نرسیده‌ایم. با توجه به اینکه چند روزی است که وضعیت تهران زرد شده و سینماها باز شده‌اند، پیش‌بینی می‌کنیم که اگر این روند ادامه داشته باشد، ما به صورت محدود در خدمت مردم باشیم.

او افزود: 110 فیلم متقاضی حضور در جشنواره بودند و با ارزیابی که دبیرخانه طبق آیین‌نامه داشت، در نهایت لیست 62 فیلم توسط هیات هفت نفره داوران اعلام شد. داوران از دو روز گذشته تماشای فیلم‌هایی را آغاز کرده‌اند که دی‌سی‌پی آن‌ها به جشنواره رسیده ‌است. فکر می‌کنم تا اوایل بهمن بتوانیم نامزدها را اعلام کنیم. نامزدهایی که اگر شرایط نمایش مهیا باشد، در برنامه نمایش قرار می‌گیرند. احتمال اینکه تعداد این فیلم‌ها کمتر شود وجود دارد زیرا ممکن است برخی از فیلم‌ها به زمان جشنواره نرسند.

مدیر روابط عمومی با اشاره به حذف هیات انتخاب در این دوره بیان کرد: ما بخشی از زمان را به دلیل نامشخص بودن وضعیت برگزاری جشنواره به جهت شرایط کرونا از دست دادیم و به همین دلیل زمان کافی برای اینکه هیات انتخاب فیلم‌ها را ببینند، نداشتیم. از طرفی نسبت به سال گذشته ریزش 40 درصدی در تعداد فیلم‌ها داشتیم. با درنظر گرفتن فیلم‌هایی که احتمال دارد به جشنواره نرسند، پیش‌بینی می‌شود، تعداد معقولی فیلم برای بررسی توسط داوران باقی بمانند.

او ادامه داد: نبود هیات انتخاب از موارد تحمیلی کرونا بود که با استقبال مواجه شد. حتی برخی این پیشنهاد را داده‌اند که در سال‌های بعد هم که شرایط عادی می‌شود، این روند را داشته باشیم که فیلم‌ها مانند بسیاری از جشنواره‌های دنیا بدون هیات اتخاب به جشنواره بیایند و داوری شوند. فکر می‌کنم تجربه امسال در نهایت خروجی موفقی داشته باشد. ضمن اینکه هیات داوران در جمع تخصصی خود با دقت فیلم‌ها را ارزیابی می‌کنند.

نجفی در زمینه انتخاب هیات داوران توضیح داد: عقیده کلی بر این است که هیات داوران این دوره هیات داوران جسوری است که جوانان در آن حرف اول را می‌زنند. هیات داوران امسال افراد متخصصی هستند که کارنامه خوبی دارند. حضور این دو روز آن‌ها هم نشان می‌دهد که با انگیزه فیلم‌ها را می‌بینند و کارشان را ادامه می‌دهند. به علاوه در کنار جوانان، آقای پورصمدی حضور دارند که از پیش‌کسوتان هستند، به علاوه آقای احسانی سال‌ها تجربه دارند و در مجموع جمعی متشکل از جوانان و پیش‌کسوتان، داوران امسال را تشکیل می‌دهند که خروجی خوبی خواهند داشت.

او در پایان با اشاره به نحوه حضور فیلم‌های مستند و انیمیشن در این دوره، تاکید کرد: قرار بر این بود که فیلم‌های مستند مسابقه و بخش شهید آوینی جشنواره سینما حقیقت در جشنواره فیلم فجر امسال حضور داشته باشند اما با توجه به درخواستی که دیگر مستندسازان داشتند، با نظر دبیر جشنواره و پیشنهاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی فیلم‌های خارج از مسابقه و بخش کرونا هم اضافه شدند که قرار است داوری شوند. 

اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر