دسته بندی:
۱۴۰۰/۸/۱ / ۱۴:۳۵
اشتراک گذاری پرینت

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

چرا اعضای بنیاد سینمایی فارابی، سیاسی و اقتصادی شدند؟


انتصاب اعضای بنیاد سینمایی فارابی در روز‌های گذشته، حواشی زیادی را به همراه داشت.


روز سه شنبه ۲۷ مهر بود که انتصاب اعضای هیئت مدیره بنیاد سینمایی فارابی از سوی وزیر ارشاد، جنجال زیادی در شبکه‌های اجتماعی به پا کرد.

حضور شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی مانند سعید محمد مشاور رئیس جمهور در مناطق آزاد، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه و جواد اوجی، وزیر نفت در این هیئت اتفاقی بود که توجه زیادی را به خود جلب کرد.

برخی از حضور شخصیت‌های سیاسی در بنیاد سینمایی فارابی و سیاسی شدن سینما می‌گفتند و برخی دیگر، سه شخصیت نامبرده را رئوس اقتصادی کشور خوانده و این اتفاق را به فال نیک گرفتند و از ورود اقتصاد به سینما سخن به میان آوردند.

انتصابات بنیاد سینمایی فارابی به قدری در فضای حقیقی و مجازی جنجال ایجاد کرد که مسئولین برای پاسخگویی درباره این اتفاق به میدان آمدند؛ مشاور رئیس سازمان سینمایی ایران در در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در توضیح انتصابات انجام شده، اعلام کرد: حضور شخصیت‌های سیاسی و دولتمردان در مراجع تصمیم‌گیری در عرصه فرهنگ و به خصوص، "سینما"پیش از این و حتی قبل از انقلاب نیز سابقه داشته است. در سال‌های ابتدایی تشکیل بنیاد سینمایی فارابی ما شاهد حضور مدیرانی همچون شهردار تهران، مدیران ارشد آموزش و پرورش، مسئولان موسسات اقتصادی و اجتماعی و بسیاری از دستگاه‌های اجرایی کشور بوده ایم که در کنار شخصیت‌ها و کارشناسان فرهنگی، تصمیم گیری می‌کردند.

عشیری در ادامه گفت: در دوره‌های گذشته شاهد بوده ایم که هیئت‌های تصمیم گیری فقط از "سینماگران" تشکیل می‌شد. با توجه به اینکه سینما، تنها محصول فرهنگی نیست بلکه صنعت و اقتصاد نیز هست، نیاز است که بعد از زنجیره فرایند تولید در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و صنعتی نیز بازخورد‌های خوبی داشته باشد.

مشاور رئیس سازمان سینمایی در ادامه با اشاره به ورود اقتصاد به سینما و تبدیل شدن آن به صنعت عنوان کرد: با گره‌های به هم پیوسته سینما باورمان این است که باید در تصمیم گیری‌ها از دولتمردان و افرادی از سطوح بالای دولت استفاده و از آن‌ها کمک بگیریم تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم. در بسیاری از موارد زمانی که سینماگران با چالش‌هایی همچون مسائل مالیاتی، همکاری‌های انتظامی، توسعه زیرساخت‌های صنعت سینماداری، روند‌های تولید فیلم، تعامل با قوه قضائیه و ... مواجه می‌شوند همیشه با هم نشینی، تصمیم گیری مشترک و وساطت صنوف و سازمان سینمایی این مشکلات برطرف می‌شوند؛ آیا بهتر نیست بخشی از این اشکالات در مرجع تصمیم گیری‌ها حل و فصل شوند.

با توجه به موضوعات مطرح شده به نظر می‌رسد حضور شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی در هیئت امنای بنیاد سینمایی فارابی، بی هدف نبوده و به منظور حل گره‌ها و راهکار‌های اقتصادی سینما در راستای تبدیل شدن آن به صنعت و ورود به دنیای جدید است.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


لینک کوتاه
چرا اعضای بنیاد سینمایی فارابی، سیاسی و اقتصادی شد... https://www.cinemaorg.ir/n/7d69cffc
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر