دسته بندی:
۱۴۰۱/۸/۲۴ / ۱۱:۲۱
اشتراک گذاری پرینت

روایت زندگی علامه جعفری در قاب شبکه مستند

«روشنای زندگی» ساخته مریم فرهنگ روایتی از زندگی علامه جعفری مفسر نهج‌البلاغه، فقیه، عارف، فیلسوف و مولوی‌شناس معاصر ایران سه شنبه 24 آبان ساعت 21 از شبکه مستند پخش می شود.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، فیلم «روشنای زندگی» که به مناسبت درگذشت این عالم در جدول پخش شبکه مستند قرار گرفته، به زندگی عالمانه استاد محمدتقی جعفری و ارتباط علمی و فلسفی‌اش با برتراند راسل و تلاشش برای درک نقاط مشترک فلسفه غرب و فلسفه اسلامی پرداخته و همچنین مروری دارد بر تحقیقات و مطالعات ایشان درباره‌ی چرایی و ماهیت زندگی که درنهایت به نگارش کتاب زندگی قابل‌درک منجر شد.

در این مستند چهره‌هایی مانند پروفسور مهدی گلشنی فیزیک‌دان، پژوهشگر فلسفه علم، مترجم و استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف ، شهرام تقی زاده انصاری و دکتر سیدمحسن فاطمی از شاگردان علامه به ابعاد مختلف این فیلسوف شیعه پرداخته‌اند.

محمد‌تقی جعفری مشهور به علامه جعفری (۱۳۰۲ - ۱۳۷۷ش)، از علمای شیعه، حکیم، فیلسوف، متکلم، فقیه و اصولی است، او شاگرد مرتضی طالقانی بوده و سراسر عمر خود را در تحصیل، تدریس و پژوهش و تحقیق سپری کرده است.

از ایشان بیش از ۸۰ جلد کتاب تالیفی به یادگار مانده که از معروفترین آنها می توان به جبر و اختیار، شرح نهج‌البلاغه، شرح مثنوی معنوی و وجدان اشاره کرد. علامه جعفری چندین بار با «برتراند راسل» در مورد مسائل فلسفی نامه‌نگاری داشته و با «روژه گارودی»، «پروفسور عبدالسلام» و «پروفسور روزنتال» گفت و گو کرده است.

مستند زندگینامه علامه جعفری امشب ساعت 21 از شبکه مستند پخش می شود تکرارش روز بعد ساعت 14:30 خواهد بود.

لینک کوتاه
روایت زندگی علامه جعفری در قاب شبکه مستند https://www.cinemaorg.ir/n/1145072e
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر