دسته بندی:
۱۴۰۲/۲/۱۲ / ۱۶:۴۲
اشتراک گذاری پرینت

نشست مشترک سازمان سینمایی و بنیاد فرهنگی روایت فتح:

خزاعی: تقویت ظرفیت اشتغال و معیشت سینماگران مهم ترین دغدغه ماست/ نادری: شاخصه سازمان سینمایی بیان بدون لکنت مواضع انقلابی است

نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی مدیران بنیاد فرهنگی روایت فتح با مدیران ارشد سازمان سینمایی برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی مدیران بنیاد فرهنگی روایت فتح با مدیران ارشد سازمان سینمایی روز گذشته در مجموعه بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، محمد خزاعی معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی با تقدیر و تشکر از حمایت‌های بنیاد روایت فتح در چالش‌ها و بحران‌های امروز سینما گفت: بنیاد روایت فتح در دورانی که بنده در سازمان سینمایی قرار گرفتم همواره حامی و همراه ما مخصوصاً در چالش‌های مکرر و فشارهای متعدد اتفاقات سال گذشته بوده است. صادقانه عرض می‌کنم که روایت فتح جزو محدود مجموعه هایی بود که در بحران از ما حمایت کرد و در کنارمان قرار داشت. در حالی که بسیاری از بحران ها و چالش های یکساله اخیر ارتباط مستقیمی با سازمان سینمایی نداشته و کل جریان فرهنگی انقلاب را هدف گرفته بود.

وی با اشاره به جلسه مشترک با مجموعه های فرهنگی و سینمایی افزود: این جلسات با نهادها و دستگاه‌های مختلف به منظور نزدیکی مدیران به یکدیگر و هم‌افزایی بیش از گذشته و در جهت تقویت ظرفیت های اشتغال و همکاری پیش بینی شده است.


 خزاعی ، با بیان اینکه رشد تولیدات سینمایی همسو با جریان دفاع مقدس، مقاومت و انقلاب در این دوره جدی‌تر شده است تاکید کرد: این امر مربوط به فرد و شخص خاصی نمی شود و محصول کار گروه و تیمی است.

وی ادامه داد: تشویق و ترغیب موسسات و مجموعه‌های فرهنگی و سینمایی به منظور افزایش ضریب تولید در راستای توسعه اشتغال و معیشت، پیگیری برای تسهیل و کاهش مشکلات پروژه‌های سینمایی با موضوعات جنگی و دفاع مقدس، تبادل نظر برای بهره برداری آسان تر از امکانات شهرک دفاع مقدس، برنامه‌‎ریزی و هم‌اندیشی به منظور تقویت جریان اکران فیلم‌های انقلابی و دفاع مقدس، همچنین، گسترش پاتوق ها و فضاهای گفتگو از جمله محورهای مطرح شده در این نشست مشترک بود.

به گفته وی سازمان سینمایی به دلیل تراکم و گستردگی امور شاید بعضا نتواند با همه طیف‌ها، همکاران و سینماگران نشست داشته باشد اما روند را به گونه‌ای تعریف کرده‌ایم که به طور هفتگی با ده‌ها فیلمساز و سینماگر در بخش‌های مختلف دیدارهایی داشته باشیم و دغدغه‌ها و مطالبات‌شان را بشنویم و پیگیری کنیم. وی اضافه کرد: نشست‌ها و هم اندیشی های مشترک با سایر مراکز فرهنگی تاثیرگذار در حوزه سینما برای رونق اشتغال و معیشت سینماگران امری ضروری است؛ چرا که به طور بدیهی، سازمان سینمایی به تنهایی نمی تواند بار مسئولیت کمک و ارتقای ضریب اشتغال سینماگران را به دوش بکشد و هم افزایی مجموعه های فرهنگی و سینمایی در این زمینه مهم است.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به بحران‌ها و چالش‌های به وجود آمده طی یک سال گذشته در سینما، گفت: از همان روزهای اول حضورم در سازمان، با چالش‌های مکرری مواجه بوده‌ایم که بسیاری از آن ها پیش از آنکه مربوط به سینما و جریان فرهنگ و هنر باشند، مرتبط با «فرامتن سینما» بوده است.

وی با بیان اینکه صیانت از سرمایه اجتماعی سینما نیازمند همگرایی همه طیف ها و سلایق است ادامه داد: ما تعارف و رودربایستی با کسی نداریم. یکی از نقدهایی که به ما می‌شود این است که کمی محافظه‌کارانه اقدام کنید اما محافظ کاری، کار ما نیست. به انداز کافی محافظه‌کاران در حوزه فرهنگ بوده‌اند. ما رودربایستی با کسی نداریم و با تکیه بر قوانین و عدالت محوری حرکت می‌کنیم. همچنانکه در جشنواره سال گذشته اعلام کرده‌ام میدان‌داری بچه‌های انقلاب و سینماگران متعهد و دارای دغدغه ملی تحقق آرزویی چندین ساله بوده است. البته، این به معنای حذف طیف‌ها، سلایق یا افراد دیگری نیست. معتقدم دامنه انقلاب گسترده است و محدود به طیف و گروه خاصی نمی‌شود.

وی همچنین با اشاره به خلأهای موجود در هنرمندان همسو با جبهه فرهنگی انقلاب، عنوان کرد: به نظرم علی‌رغم حضور دولت مردمی و مدیران انقلابی در سازمان سینمایی همچنان شاهد خلأهایی در حوزه جریان فرهنگی انقلاب هستیم که می‌بایست توسط محافل و پاتوق‌های مکمل دیگری اصلاح و پر شود. در این مورد قطعاً نهادها و دستگاه‌هایی مانند بنیاد روایت می‌توانند با برپایی و احیای محافل و بسترهای گفتگو و اندیشه‌ورزی نقش مؤثری ایفا کنند..

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر لزوم همراهی و حمایت‌های نهادها و دستگاه‌های مختلف از سینمای دفاع مقدس خاطرنشان ساخت: پیشنهاد می‌کنم در جلسات فرهنگی که با حضور مراکز و دستگاه های ذیربط برگزار می‌شود موضوع احیای حمایت ها و کمک‌ها از سینمای دفاع مقدس پیگیری شود. جریان سینمای دفاع مقدس به حمایت های جدی تر سپاه و نهادهای نظامی و ذیربط نیاز دارند.

وی با بیان اینکه سازمان سینمایی با اهتمام به گونه های مختلف فیلمسازی و سلایق اجتماعی تلاش کرده است برای همه گروه مخاطبان در سبد اکران سالانه فیلم داشته باشد تصریح کرد: امسال در هر چرخه اکران آثار دفاع مقدس را در کنار سایر گونه های سینمایی بر پرده‌های سینماها خواهیم داشت.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به حمایت‌های سازمان سینمایی از فرآیند تولید تا پخش سینمای مقاومت، گفت: مجموعه روایت فتح با داشتن انجمن‌ها و گروه‌های مختلف در زیرمجموعه‌های خود، اکنون به‌نوعی نهاد متولی سینمای مقاومت به شمار می‌رود زیرا در حوزه‌های مختلف سینما چون فیلم کوتاه، مستند، فیلم سینمایی بلند فعال است و لازم است در حوزه‌ پخش و اکران فیلم ها، حضوری مؤثر و فعال داشته باشد. حتی در حوزه اکران هم باید برنامه ریزی و فکری اساسی صورت گیرد و پیشنهاد می‌کنم کارگروه اکران فیلم‌های سینمای انقلاب و دفاع مقدس تشکیل شود.


در ادامه این نشست، سید محمد نادری رئیس ضمن خیرمقدم و خوش‌آمد گویی با اشاره به تحول صورت گرفته در دوره ریاست محمد خزاعی بر سازمان سینمایی در بیان اندیشه‌ها و نگاه‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: دوره جدید مدیریت دکتر خزاعی بر سازمان سینمایی دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که سابقاً در حوزه بیان اندیشه‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی در حوزه سینما وجود داشته، برطرف شد و رویدادها و اتفاقاتی که ایشان و همکارانشان در این مدت رقم‌زده‌اند برای جامعه سینمایی، هنری و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بسیار امیدوارانه و امیدبخش بوده است.

وی افزود: دغدغه‌های این دوره مدیریت سازمان به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب و جبهه فرهنگی انقلاب بسیار نزدیک بوده و از ویژگی‌های شاخص این دوران بیان مواضع انقلابی بدون لکنت و رودربایستی بوده است معضلی که در دوران مدیریتی بسیاری از مدیران گذشته سازمان سینمایی باعث لطمه خوردن پیکره سینما شد و اکنون خدا را شاکرم که بدنه مدیران و مشاوران رئیس سازمان سینمایی را دوستان و برادرانی تشکیل می‌دهند که همدل، یکدست و یکپارچه هستند.

رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح هم‌چنین با اشاره به اهم فعالیت‌های این بنیاد در سال گذشته خاطرنشان کرد: سال 1401 در کنار جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، تفاهم‌نامه‌های همکاری با کنگره‌های شهدا در سپاه‌های استانی به‌عنوان یکی از فناوری‌های نرم فرهنگی برای تولید و ساخت ۷ فیلم سینمایی را جمع‌بندی و به امضا رسانده‌ایم، به‌هرحال ظرفیت استان‌ها، امامان جمعه استان، استانداری‌ها، ادارات ارشاد استانی و فرماندهان سپاه استانی در کنگره‌های شهدا به دلیل موضوعیت و محوریت شهدا و هدفی واحد، بدون خط‌کشی‌های مرسوم، در کنار هم جمع هستند.این در حالی است که سال گذشت، بنیاد فرهنگی روایت فتح به عضویت شورای عالی سیاست‌گذاری کنگره‌های شهدا درآمده و در حوزه تولید محتوا خصوصاً بر اساس اهدافی که در ستاد کنگره‌های شهدا تعریف شده، تولید فیلم‌های سینمایی در دستور کار قرار گرفت. همچنین بر اساس سند اعتلا ۱۰ ساله و نقشه راه ۵ ساله‌ای که برای بنیاد ترسیم کرده‌ایم، ۷۰ درصد از سیاست‌ها و برنامه‌های عملیاتی و اجرایی روایت فتح به سمت کمک و همراهی به کنگره‌ها معطوف شده است.

وی در خصوص اقدامات و فعالیت‌های شهرک سینمایی دفاع مقدس به‌عنوان یکی از رده‌های زیرمجموعه بنیاد فرهنگی روایت فتح، عنوان کرد: مجموعه شهرک سینمای دفاع مقدس با ظرفیت ۵۸۰ هکتار مساحت سرزمینی که در ابتدای دهه ۷۰ با تدبیر رهبر معظم انقلاب شکل گرفته، با مشکلات فراوانی اعم از اراضی شهرک که معارضین بسیاری داشته، مواجه بود که در سال گذشته حدود ۴۰۰ هکتار آن به مرحله صدور سند رسیده و مالکیت روایت فتح بر آن تثبیت ‌شده است. از طرفی در سال ۱۴۰۱، بیش از ۵۸ فیلم سینمایی تحت پشتیبانی ما قرار. گرفت. درحالی که شهرک مجموعه‌ای خودگردان است اما تنها ۱۰ درصد هزینه از پروژه‌های سینمایی دریافت می‌کند که این مبالغ نیز صرف تهیه مواردی چون ناریه، تانک و بالگرد و امکانات می‌شود.


در ادامه، سید محمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز با اشاره به اهتمام ویژه پیرامون زیرساخت‌ها سینمایی در کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: آنچه باعث تسریع در روند تولید در سینمای کشور می‌شود بدون شک تاسیسات زیر ساخت، همانند شهرک سینمای دفاع مقدس است، کاری که کشورهایی حوزه خلیج فارس در حال انجام آن هستند و معتقدم شهرک سینمای دفاع مقدس همانند برج میلاد سینمای ایران بوده و برای همه سینماگران کشور است.

حسینی همچنین در خصوص تولیدات استانی و برنامه‌های پیش‌روی انجمن در ساخت آثار سینمایی، عنوان کرد: تجمیع منابع در تولیدات هنری همواره بازی دو برابر برد است که هم از هزینه‌های بیهوده جلوگیری شده و هم آن منبع در جای درست خود هزینه می‌شود. با همین رویکرد ما به استان‌ها رفتیم ، جایی که زمانی منبع مالی مناسبی برای تهیه و تولید نداشته‌اند اما با تجمع منابع اکنون همراه و حامی ما هستند. در راستای ساخت و تولید آثار سینمایی ما به استان هایی رفته‌ایم که در کنار استعدادهای درخشان و بکر سینمایی با تکثر و تورم سوژه و موضوعات رو به رو شدیم، موضوعاتی که همگی ملی و جذاب هستند.


گفتنی است در این نشست مشترک، اصغر فارسی، قادر آشنا، حبیب ایل بیگی ، علیرضا اسماعیلی، محمد حمیدی مقدم، سیدمهدی جوادی، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، محمدرضا سوقندی، سیدصادق موسوی، روح الله سهرابی، بهمن حبشی، کریم خوشمرام، داود مرادیان و مهدی محمد خانی، علیرضا استرابی، محمد حبیبی، محسن جوادی، مهدی متولیان و محمد محمدی، سعید زنگنه، لیلا زهدی ، قاسم عزتی و حسن شیرازی نیز حضور داشتند.


لینک کوتاه
خزاعی: تقویت ظرفیت اشتغال و معیشت سینماگران مهم تر... https://www.cinemaorg.ir/n/c0f7ac3f
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر