دسته بندی:
۱۴۰۰/۷/۲۶ / ۰۹:۰۲
اشتراک گذاری پرینت

پنجاه سالگی مناسبات بین دو کشور

دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» در ایران افتتاح شد




مراسم افتتاحیه دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» شب گذشته ۲۴ مهر در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش سایت هنروتجربه، مراسم افتتاحیه دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» شب گذشته ۲۴ مهرماه با حضور مسئولان فرهنگی ایرانی و خارجی در خانه هنرمندان برگزار شد.

لی فو هوآ سرپرست و معاون سفارت چین، جعفر صانعی‌مقدم مدیر عامل موسسه «هنروتجربه»، مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده، جو زی هائو رایزن فرهنگی سفارت چین، علیرضا دلخوش مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، صادقی نماینده انجمن دوستی ایران و چین، ویشوانات آپونسو سفیر سریلانکا، باربارا گروسه سرپرست اوینیک و رایزن فرهنگی اتریش، منفرد از اداره کل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجیدرضا حریری رییس اتاق بازرگانی ایران و چین، ادیبی معاون سفیر سفارت ایران در چین، سامی رانتاماکی دبیر سفارت فنلاند، فائزه عزیزخانی کارگردان و… از جمله مهمانان این مراسم بودند.

سپهر سلیمان مجری این افتتاحیه ضمن خوشامدگویی به مهمانان در ابتدا از لی فو هوآ سرپرست و معاون سفارت چین دعوت کرد تا برای ایراد سخنرانی روی صحنه حاضر شود.

انتقال تجربیات هنری و نگاه‌های سینمایی‌ در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»

وی در ابتدا مطرح کرد: در آغاز به نمایندگی از سفارت چین در ایران، حضور میهمانان گرامی در دومین «دوره نگاهی بر سینمای چین» را به گرمی خوشامد می‌گویم! و قدردانی خود را از برگزار کننده همکار ایران برنامه، یعنی مدیرعامل موسسه سینمای هنر و تجربه ایران، جناب آقای جعفر صانعی‌مقدم و تیم کاری‌شان ابراز می‌دارم. امسال پنجاهمین سالگرد برقراری مناسبات چین و ایران است. هر دو کشور چین و ایران از تمدن‌های کهن و دارای فرهنگ و تاریخ درخشان بوده‌اند و تعاملات فرهنگی این دو تمدن بزرگ، موجبات پیشبرد توسعه و شکوفایی تمدن بشری را فراهم آورده است.

سرپرست و معاون سفارت چین ادامه داد: از زمان برقراری مناسبات تا به امروز، همکاری های دو کشور در تمامی عرصه‌ها به گونه‌ای بی‌وقفه ادامه داشته و به دستاوردهای بسیاری نیز منجر شده است. ما مایلیم با بهره‌گیری از فرصت پنجاهمین سالگرد مناسبات دو کشور، ضمن ارتقای درک متقابل ملت‌های دو کشور، با ترغیب این روابط در فضای «شتاب دهی دو طرفه از جانب دو تمدن باستانی»، در راستای ارتقای مشترک ارزش‌های تمام بشریت از جمله صلح، توسعه، عدالت، انصاف، مردمسالاری و آزادی گام برداشته و به ساخت جهانی زیباتر بپردازند.

لی فو هوآ تاکید کرد: سینما زبان بین‌المللی مبادلات تمدنی است. سینمای معاصر ایران با سبک تصاویر منحصربفرد خود، به واقع بی‌نظیر است. در شرایط هجوم مسائلی چون شهرنشینی، بازارمحوری و تجاری‌سازی، سینمای ایران بر بازگشت به ریشه‌ها و اصل تاکید می‌نماید و با سبکی ساده، شیوه‌ای نو و تازه، در فضایی گرم و آرام و سرشار از ایماژهای حکمت‌آمیز، با موضوعاتی چون دوستی، تسامح، عشق و مدارای متقابل، جان‌های ما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و اندیشه و روشنگری را به ارمغان می‌آورد و به همین علت نیز علاقه و شیفتگی عمیقی را در علاقه‌مندان به سینما در سراسر جهان ایجاد نموده است. وی افزود: از سوی دیگر سینمای چین نیز همچون سینمای ایران، ریشه در تمدنی کهن داشته و غرق در روحیات انساندوستی شرقی است، این سینما همچنین دارای بزرگترین بازار مصرف فیلم در جهان، بزرگترین ارقام بینندگان، بیشترین تعداد نمایش و بالاترین ظرفیت تولید است. سینمای چین و ایران ظرفیتی عظیمی برای گسترش همکاری‌ها دارند، در سال‌های اخیر همکاری‌هایی سینمایی چین و ایران تبادلات و همکاری‌های نزدیکی را تجربه کرده و این فضا را همچنان محفوظ داشته‌اند. ما پیش از این شاهد امضای «تفاهم‌نامه تبادلات و همکاری‌های سینمایی» اداره ملی سینمایی چین با سازمان سینمایی و امور سمعی – بصری ایران بوده‌ایم که زمینه‌ای مناسب را برای تقویت همکاری‌هایی سینمایی دو کشور در فضایی برابر و مبتنی بر منافع متقابل و همچنین گسترش تعاملات تمدنی و ایجاد مبنایی مناسب برای نزدیکی جان‌های دو ملت به یکدیگر فراهم آورده است.

سرپرست و معاون سفارت چین عنوان کرد: از سوی دیگر، فرهنگستان هنری دو کشور در سال های اخیر، مراکز پژوهشی هنری دو کشور نیز در عرصه آفرینش‌های سینمایی، پژوهش‌های تطبیقی و دوره‌های آموزشی و دیگر زمینه‌ها همکاری‌های نزدیکی را با یکدیگر آغاز نموده‌اند. در همین چارچوب به تازگی کارگردانان مشهور ایرانی از جمله جناب آقای مجید مجیدی و سرکار خانم نرگس آبیار برای بررسی ساخت دو تا فیلم سینمایی مشترک به چین دعوت شدند که بی‌شک این امر به منزله باز شدن فضاهایی جدید در حوزه همکاری‌هایی سینمایی دو کشور خواهد بود.

لی فو هوآ ادامه داد: سفارت چین در ایران به همراه موسسه سینمای هنر و تجربه ایران با هدف تقویت بیش از پیش همکاری و تعاملات سینمایی چین و ایران، تحقق نتایج تبادل نظرات سابق و بهره‌مندی عموم، در ایام پنجاهمین سالگرد مناسبات دو کشور برگزاری مشترک دومین «دوره نگاهی بر سینمای چین» را در دستور کار خویش قرار داده و با گلچین هفت فیلم از فیلم‌های چینی تاثیرگذار و  هنری اکران شده در سال‌های اخیر نسبت به نمایش آن‌ها اقدام نموده‌اند. در این دور از برنامه، در مقایسه با دور اول، در زمینه تعداد فیلم‌های شرکت کننده، مدت زمان برنامه، گستره انتشار شاهد افزایش ملموس آمار خواهیم بود. علاوه بر این برگزاری برنامه «کارگاه فیلمسازی چینی و ایرانی» به مجموعه امسال افزوده شده که و طبعا این امر به ایجاد فرصت های بیشتر برای همکاری های آینده منجر خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود گفت: بار دیگر از همه گرامیانی که به صورت حضوری یا برخط در برنامه افتتاحیه «دومین دوره نگاهی بر سینمای چین» شرکت کرده‌اند تشکر می‌نمایم و از شما دعوت می‌نمایم تا نظاره‌گر برنامه‌های سینمایی یک هفته پیش رو باشید و از طریق سینمای چین، فرهنگ جامعه چینی، اصطلاحات تاریخی و مناسبات انسانی جاری در آن را بیشتر بشناسید. در آخر، از خانه هنرمندان برای کمک بزرگی که در برگزاری برنامه افتتاحیه به ما ارائه نمودند تشکر می‌نمایم! از توجه شما سپاسگذارم!

ابعاد تعامل فرهنگی بین سینماگران ایران و چین در سال‌های اخیر گسترش یافته است

همچنین جعفر صانعی‌مقدم مدیرعامل موسسه «هنروتجربه» دیگر سخنران این مراسم بود که به دعوت مجری روی سن آمد و اظهار کرد: با افتخار دوازدهمین هفته فیلم را با دومین دوره نگاهی به سینمای چین به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس روابط همکاری کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین آغاز می‌کنیم. اینجانب به نمایندگی از خانواده هنروتجربه سینمای ایرانیان به همه مهمانان به ویژه سرکارخانم فولی هوا سرپرست و معاون سفارت چین در ایران خیر مقدم عرض می‌کنم و امیدوارم برگزاری این هفته، تداوم تعاملات فرهنگی و سینمایی میان این دو تمدن کهن در راستای توسعه صنعت سینما، هم‌افزایی و افزایش سرمایه‌گذاری در تولید و اکران فیلم و در نهایت شناساندن فرهنگ و دستاوردهای آن بین هر دو کشور بزرگ و استراتژیک آسیایی با تکیه بر ظرفیت‌ها و اشتراکات فرهنگ و هنر قاره کهن باشد.

وی ادامه داد: ایران و چین هر دو از تمدن‌های کهن و بزرگ قاره آسیا بلکه جهان هستند. و در دوره‌های مختلف تاریخی نیز تعامل و تبادل فرهنگی بین دو کشور در جریان بوده است. با این حال و علی‌رغم تعاملات تاریخی و روابط دوستانه‌ای که حاکم بوده، ضرورت شناخت جامع‌تر از سینمای چین و فیلمسازان چینی می‌تواند گامی موثر در شناسایی و معرفی سینمای هنری و تجربی چین به ایرانیان باشد.

مدیرعامل موسسه «هنروتجربه» تصریح کرد: گرچه دامنه و ابعاد تعامل فرهنگی بین سینماگران دو کشور در سالهای اخیر گسترش یافته است و با حضور فیلمسازان ما در جشنواره‌های گوناگون سینمایی چین ( از پکن، شانگهای تا راه ابریشم) مورد توجه قرار دارند و جوایز زیادی گرفته‌اند. آقای مجید مجیدی و آقای اصغرفرهادی جزو هیأت داوران و کمیته‌های جشنواره‌های سینمایی مانند جشنواره فیلم پکن بودند. فیلم‌ «قصر شیرین» آقای رضا میرکریمی هم در جشنواره «شانگهای» مورد تقدیر واقع شده است. به تازگی نیز دو کارگردان صاحب نام ایرانی؛ مجید مجیدی و نرگس آبیار جهت ساخت فیلمی مشترک با چین به این کشور دعوت و مذاکراتی داشته‌اند.

صانعی مقدم افزود: امیدوارم برگزاری دومین دوره از هفته فیلم چین در ایران، زمینه و بستر مبادلات و همکارهای اثربخش در بخش‌های دیگر آفرینش و پژوهش‌های سینمایی را فراهم کرده و به تقویت پیوندهای فرهنگی و شناخت متقابل مردم دو کشور از هم منجر شود. سینما در جهان امروز، زبان مشترک گفتگو و دوستی و فهم همدلانه ملل گوناگون است که تصویر را میانجی بصیرتی همگانی قرار داده است. قطعا جایگاه و موقعیت استراتژیک دو کشور بزرگ ایران و چین می‌تواند در سینمای جهان تجلی پیدا کند.

وی در پایان سخنان خود عنوان کرد: بدون شک برگزاری هفته فیلم در ایران و چین و نمایش آثار فیلمسازان دو کشور برای مردم یکدیگر می‌تواند حوزه صنعت سینما را بهبود ببخشد. ضمن قدردانی از همه دوستان ایرانی و چینی در برگزاری این هفته سینمایی، امیدوارم مخاطبان هموطن ما از تماشای ۷ فیلم از سینمای چین لذت ببرند و شاهد تداوم مناسبات و مبادلات سینمایی بیشتر بین دو کشور بزرگ ایران و چین باشیم.

سینمای چین مانند سینما ایران با رویدادهای سیاسی مهمی همراه بوده است

مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان سخنران پایانی این مراسم بود که بیان کرد: حضور شما را در خانه‌ی هنرمندان ایران گرامی می‌داریم. دوربین فیلمبرداری ۴ سال قبل از اینکه به ایران برسد به چین رسیده بود یعنی در سال ۱۸۹۶٫ در ایران هم سال ۱۹۰۰ وارد شد و از مراسم‌های خصوصی فیلمبرداری می‌شد.

وی ادامه داد: سینمای چین مانند سینمای ایران با رویدادهای سیاسی مهمی همراه بوده است که این رویدادها بر روی سینما تاثیر گذاشته‌اند. نسل چهارم فیلمسازان چین کارشان را بعد از انقلاب ۱۹۴۹ شروع کردند. بعد از آن انقلاب فرهنگی رخ داد و دهه های بعد نسل‌های بعد و دانشجویانی که این سینما را به سمت پویایی پیش بردند.

مدیرعامل خانه هنرمندان در پایان خاطرنشان کرد: ژانگ ییمو که امروز فیلم سایه را از او می‌بینیم از فیلمسازان نسل پنجم چین است. کسی که سه بار نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی از آکادمی آوارد بوده است و تقریبا از همه‌ی فستیوال‌های مهم سینمایی جایزه برده. کسی که کارگردانی افتتاحیه و اختتامیه المپیک ۲۰۰۸ پکن را نیز برعهده داشت. ما در این برنامه مروری می‌کنیم بر فیلم‌های فیلمسازان نسل پنجم سینمای چین که توانستند تحولی در سینمای چین ایجاد کنند و به نوعی نماینده‌ی سینمای هنری چین هستند. نسلی که سینمای چین را به جشنواره‌های بین‌المللی معرفی می‌کنند و از سینمای عامه‌پسند گریزان‌اند.

دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش ۷ اثر از سینمای چین از ۲۴ تا ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰ به صورت فیزیکی و آنلاین برگزار ‌شود.

در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» خانه هنرمندان هر روز در یک سانس میزبان علاقه‌مندان خواهد بود همچنین اکران آنلاین فیلم‌ها در این رویداد برعهده پلتفرم هاشور است که در ایام برگزاری هر شب ۲ نمایش خواهد داشت.

اولین دوره «نگاهی بر سینمای چین» در سه روز از ۲۴ تا ۲۶ مرداد ۹۷ به صورت همزمان در چند شهر ایران برگزار شد و این دومین بار است که موسسه «هنروتجربه» این پروژه مشترک را با سفارت چین اجرا می‌کند.

 

لینک کوتاه
دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» در ایران افتتاح ش... https://www.cinemaorg.ir/n/f98a918c
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر