دسته بندی:
۱۴۰۲/۳/۱۰ / ۱۳:۲۸
اشتراک گذاری پرینت

فراخوان اولویت‌های پژوهشی سازمان سینمایی در سال 1402 منتشر شد

معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی ، با هدف ارتقای سینمای ایران ازطریق مساله یابی دقیق وشناخت چالش های اصلی آن ، اولویت های پژوهشی کاربردی سینمای ایران را اعلام کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی سازمان سینمایی، بنا به اعلام این معاونت این اولویت‌ها جهت گیری کلی پژوهش سازمان سینمایی درسال جاری را معرفی کرده است و پژوهشگران  می توانند در چارچوب این محورها ، عناوین پژوهشی مد نظر خویش را اعلام کنند.

بر پایه این خبر،  سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری ، از کلیه مراکز علمی و پژوهشی ، اساتید ، پژوهشگران ، طلاب و دانشجویان برای همکاری در تحقق اهداف پژوهشی مورد اشاره دعوت بعمل می آورد .  

محورهای پژوهشی سازمان سینمایی در سال جاری در 4 سرفصل تعریف شده است:

الف) سینمای انقلاب ، گفتمان و  آرمان های انقلاب اسلامی:

* الزامات و راهکارهای امید آفرینی و اعتماد سازی در جامعه ، توسط سینما

* نقش سینمای ایران درهویت بخشی به جوانان

* بررسی فیلم های سینمایی تولید شده ی  بنیاد فارابی ، در یک دهه ی اخیر ، از منظر                

( آسیب شناسی فیلم های سینمایی دفاع مقدس ، جذب مخاطب و ترویج  فرهنگ ایثار و شهادت )

*الزامات و راهکارهای ارتقاء همگرایی و همبستگی ملی در سینمای ایران

* تبیین  سیاست گذاری راهبردی برای تقویت جریان های تمدن ساز ایرانی – اسلامی درسینمای ایران

* بررسی و تحلیل گفتمان های سیاست گذاری هنر سینما در ایران ( براساس اسناد بالا دستی )

*جایگاه سینمای ایران درگفتمان انقلاب اسلامی و دیدگاه رهبران آن

*تبیین و تحلیل گفتمان و مفاهیم انقلاب اسلامی درسینمای چهار دهه ی گذشته

* تقابل یا تبادل فرهنگی سینمای انقلاب با سینمای جهان

* گفتمان دولت سیزدهم درحوزه سینما

ب) کارکردهای سینما ، فرهنگ ، جامعه و اخلاق:

*  نقش وجایگاه زن در آیینه چهار دهه ی  سینمای ایران

* بررسی و تحلیل روایت های سیاه نمایی از جامعه ایران در تولیدات سینمایی ایرانی

* تحلیل جریان های مهم سینمایی در کشورهای : مصر، لبنان ، سوریه ، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ، کشورهای عرب زبان شمال آفریقا و ترکیه

* سیاست های غرب  در قبال سینمای ایران

* سینما و وطن دوستی

* مسئله شناسی سینمای کمدی ایران در یک دهه اخیر  

* مخاطب شناسی فیلم کوتاه در دهه نود (  با مطاله موردی فیلم های جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ، جشنواره های منطقه ای و پاتوق های فیلم کوتاه )

* ارزیابی تاثیرات اجتماعی فعالیت های پلتفورم های نمایش خانگی ( VOD ) در کشور

* بررسی روش های آموزش در آموزشگاه های آزاد سینمایی بین المللی

* تغییر طبقه اجتماعی در آثار سینمای اجتماعی دو دهه ی اخیر

* بررسی جایگاه نظرات فلسفی درمدیوم سینمای ایران

* هایبر رئالیزم در سینمای ایران ( دو دهه ی اخیر )

* بررسی و تحلیل جایگاه و نقش موسیقی محلی در گسترش گونه های سینمایی

* تاثیر و تاثر روان کاوی و روان شناسی شخصی و اجتماعی در آثار سینمایی ( پردازش شخصیت و ... )

* جمع آوری و تحلیل آئین نامه ها و دستور العمل های تولید فیلم در کشورهای دیگر

ج) زیرساخت سینما ، فناوری های نوین وظرفیت های دانش بنیان ملی:

* روش های اکران فیلم های غیر سینمایی ( مستند ، انیمیشن ، تجربی و کوتاه )

* ارزیابی کیفی آموزش سینمایی در آموزشگاه های سینمایی و دانشگاه ها

* بررسی تاثیرات فضای مجازی برسینمای ایران

* ظرفیت و راهکارهای توسعه سرمایه گذاری درسینمای بومی ( مستند ، انیمیشن و داستانی )

*راهکارهای افزایش وارتقاء کیفی  فیلمنامه های سینمایی اقتباسی از آثار ادبی فاخر ایران معاصر

*  سینما و هوش مصنوعی ( ظرفیت های هوش مصنوعی برای آینده سینمای ایران )

* سینما و آینده پژو هی : نقش سینمای ایران درتصویرپردازی از آینده مطلوب

* ظرفیت سنجی استفاده ازادبیات عامه ایران در تولید اثار سینمایی

* بررسی موانع و راهکارهای تقویت و ارتقا ء تولید فیلمنامه و فیلمنامه نویسی در سینمای ایران

*  بررسی نقش و جایگاه اصناف و مجامع سینمایی در توسعه سینمای ایران

* آینده پزوهشی صنعت پویانمایی در ایران

* جایگاه و اهمیت مواریث و مفاخرفرهنگی و هنری ایران در آثار سینمایی

*  ارزیابی تاثیرات اجتماعی و اقتصادی  فعالبت پردیس های سینمایی ( مبتنی بر سیاست های سازمان سینمایی)

*  بررسی و تحلیل  سیاست گذاری و برنامه های توسعه ای راهبردهای انجمن سینمای جوانان در خصوص  ژانر و اقتباس در فیلم کوتاه

* خلاقیت و نوآوری های هنری و استفاده از فناوری های نوین درتولید فیلم های کوتاه ساخته شده در دهه نود * بررسی منابع ایده یابی فیلم های کوتاه شامل : ایده پردازی ، الهام و اقتباس در پنج دوره اخیر جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره های منطقه ای انجمن سینمای جوانان ایران

* بررسی جایگاه و تاثیرات جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران درآسیا و (مطالعه ی تطبیقی فیلم های کوتاه برتر ایرانی با فیلم های کوتاه برگزیده جشنواره های الف دنیا)

* سینما و تکنولوژی‌های مدرن

د) اقتصاد سینما ، صنعت ، کار آفرینی و اشتغال

*الگوی راهبردی تقویت اقتصاد سینما در ایران

*بررسی ظرفیت ها و امکانات سینمای مستند ایران برای توسعه فرهنگی و رشد اقتصاد ملی

* سازو کارهای صندوق های سرمایه گذاری و موسسات حمایت کننده در حوزه سینما ، به خصوص سینمای مستند ، درکشورهای توسعه یافته و درحال توسعه

* بررسی و امکان سنجی ایجاد مراکز نوآوری و شتاب دهی در صنعت سینمای ایران

* نقش وکارکرد سینمای ایران در رشد اقتصاد مولد ، ترویج فرهنگ کارآفرینی و ترغیب به تولید

* ارزیابی و تحلیل فروش درسینماهای استانی ( درمقایسه با سینماهای پایتخت )

گفتنی است  پایان نامه هایی متناظر به این اولویت ها که در چارچوب محورهای 4 گانه به صورت خلاقانه به یکی از نیازهای کاربردی سینمای ایران پاسخ می‌دهند ، درمقطع کارشناسی ارشد تا سقف  100 میلیون ریال  و درمقطع دکتری تا سقف 150  میلیون ریال ، مورد حمایت قرارخواهند گرفت .                              

همچنین ضروری است متقاضیان قبل از ارائه طرح پژوهشی ( طرح نامه پژوهشی – پروپوزال - ، ارائه فرم  درخواست طرح اولیه پژوهشیRFP   ) ، و قطعی کردن عنوان پژوهش ، برای دریافت نمونه فرم مربوطه به آدرس سایت اینترنتی زیر مراجعه کنند .

https://apf.farhang.gov.ir/fa/teaching/diagram/appliedresearch/deres

مهلت ارسال آثار :  15 / 4 / 1402

طرح نامه های آماده شده می بایستی به ایمیل معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی   cinemares@chmail.ir ارسال شوند . بدیهی است این طرح ها ، نزد سازمان امانت خواهند بود .

شماره تماس  :  38512234  -  38512739

لینک کوتاه
فراخوان اولویت‌های پژوهشی سازمان سینمایی در سال 14... https://www.cinemaorg.ir/n/f010c370
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر