دسته بندی:
۱۴۰۲/۹/۱۵ / ۱۵:۲۲
اشتراک گذاری پرینت

رئیس سازمان سینمایی در جمع سینماگران خراسان جنوبی:

انقلابی در حوزه زیرساخت سینما، آغاز شده است

نشست رئیس سازمان سینمایی با سینماگران و فعالان سینمایی استان خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، ‌در این نشست محمد خزاعی ضمن گفت‌وگو با سینماگران این استان، گفت: نکاتی اساسی در این جلسه مطرح شد که بسیاری از آن دغدغه مشترک شما با سایر استان‌هاست . برخی نکات متفاوتی هم مطرح شد که برگرفته از متن و جغرافیا و ویژگی‌های خاص استان شماست.

وی افزود: پیش از دولت سیزدهم، سفرهای استانی به مثابه وظیفه و ماموریت قطعی سازمان سینمایی تعریف نشده بود اما به دلیل ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر و نیاز به جلب حمایت و مشارکت ملی برای تبیین «گفتمان سینما» ما در این دولت آن را در دستور کار قرار دا‌ده‌ایم.

خزاعی با بیان اینکه از بدو حضورم‌ در سازمان سینمایی به صراحت اعلام کرده‌ام که یکی از دغدغه‌های من، حوزه شهرستان‌هاست عنوان کرد: این دغدغه، امروز جدی است حتی اگر نتوانیم همه مسائل و مطالبات شما عزیزان را در استان‌ها و شهرستان‌ها عملی کنیم باز هم، برای جریان فیلمسازی استانی اهتمام و جدیت مستمر را بکار خواهیم گرفت.

به گفته وی،امروز فضا و شرایط برای کار آماده است و در سیاست‌هایی برای حمایت از استعدادهای استانی در سازمان سینمایی تعریف و طراحی شده است.

رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به مقایسه زیرساخت سینمایی ایران با سایر کشورها از روند رو به توسعه این بخش ابراز رضایت کرد و گفت: تاکنون مطالبه سینما در این سطح تبدیل به دغدغه‌ مردم‌، نمایندگان مجلس و مسئولان نشده بود.

به گفته وی، سینما به مسئله اجتماعی جدی تبدیل شده و گفتمان سینما نوعی مطالبه عمومی کشور محسوب می‌شود.

خزاعی با بیان اینکه امروز، انقلابی در حوزه زیرساخت سینما آغاز شده است تاکید کرد: این البته، عصاره و مخرج مشترک همت و هم‌افزایی مراکز مختلف دولتی، ارگان‌ها و بخش خصوصی است.

وی از توسعه زیرساخت، تهیه‌کنندگی استانی، کارگردانی اول، تغییر چارت موسسات در جهت حمایت از سینمای استانی، رایگان شدن آموزش فیلمسازی در استان‌ها، اختصاص پنج سهمیه فیلم سینمایی به انجمن سینمای جوان ، احداث سینما در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، صلاحیت کارگردانی و اعطای پروانه کارگردانی، ساخت فیلم سینمایی مشارکتی با استان‌ها با محوریت موضوعات بومی،جشن مهر سینمای ایران، گردهمایی مدیران سالن‌های سینمایی، تجهیز دفاتر سینمای جوانان سراسر کشور، مسکن سینماگران استان‌ها و شهرستان‌ها، اقدام برای تشکیل انجمن صنفی استانی، شورای عالی سینما در استان‌ها و غیره را از جمله اقدامات و تحولات در حوزه سینمایی استان‌ها در دو ساله اخیر معرفی کرد و افزود: تنها راه برون‌رفت سینما از انسداد و دستیابی به افق‌های جدید، با پوست اندازی سینما و اضافه شدن ظرفیت‌های استانی جدید امکان‌پذیر است.

به گفته وی نگاه سازمان سینمایی نگاهی حمایتی و در راستای همگرایی با استان‌هاست که البته با شرایط موجود و منابع محدود سنجیده می‌شود.

خزاعی گفت: باید به سمت جریان سینمای فرهنگی حرکت کنیم اما این جریان نیاز به فرهنگ‌سازی و ذائقه‌سازی دارد و کار مقطعی و آنی نیست. سینماگران باید در ساخت آثار فرهنگی، هنری و اجتماعی به سراغ دغدغه‌های واقعی مردم و نیازهای جامعه روند.

وی اضافه کرد: فیلمساز باید تکلیف خود را روشن کند که آیا می‌خواهد فیلم فرهنگی و اجتماعی مخاطب محور بسازد؟ پس باید باید داستان و قهرمان و شاخصه‌های این نوع سینما را داشته باشد مانند آثار ابراهیم حاتمی کیا و مسعود جعفری جوزانی. نمی توان فیلم تجربی و هنری مبتنی بر حدیث نفس و دغدغه‌های شخصی ساخت و توقع گیشه پر رونق هم داشت.

وی معتقد است باید سراغ فیلمسازی قهرمان محور رویم که هم‌ مخاطب دارد و هم کارکردهای فرهنگی، در عین حال، همیشه و در اغلب کشورها سینمای کمدی جلودار گیشه است.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: البته باید عرض کنم در آثار کمدی هم امروز مضامین در فیلم‌ها استاندارد شده و با رشد کیفیت مفاهیم و تغییرات محتوایی همراه شده است.

وی تصریح کرد: از بدو ورود به سازمان سینمایی اعلام کرده‌ایم ‌نسبت به حریم خانواده، حرمت شکنی و تخریب ارزش‌های خانوادگی و نظام اخلاقی جامعه حساس و سخت گیریم، در عین حال، با سینمای منتقدانه اما متعهدانه مشکلی نداریم. برای ما خانواده مهم است قرار نیست همه چیز فدای جریان سرمایه اندوزی در سینما شود.

خزاعی با بیان اینکه از ورود فیلمسازان جوان، جریان‌ساز، متعهد، منتقد، نواندیش و دغدغه‌مند استقبال می‌کنیم، گفت: نقد و اندیشه‌ورزی ضرورتی است که باعث سازندگی و پویایی جریان فرهنگی و اجتماعی سینما می‌شود بنابراین باید وجود داشته باشد. نقد گشاینده مسیرهای تازه و اصلاح روندهاست و در قالب نقد و گفتگو است که سینما تبدیل به‌گفتمان ‌ملی می‌شود.

در این نشست جمعی از سینماگران، مدیران آموزشگاه‌های آزاد سینمایی و دست‌اندرکاران سینما، پیشنهادات و درخواست.ها و نقدها و نگرانی‌های خود را مطرح کردند.

فرخنده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گزارشی از وضعیت سینماها و مشکلات زیرساختی استان‌ ارائه داد.

وی گفت: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است ولی همچنان به لحاظ زیرساخت و سالن سینما مشکلات عدیده‌ای‌ دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان با ۱۱ شهرستان و ۲۸ شهر فقط دارای ۷ سینماست که ۲ سینمای آن در مرکز استان(بیرجند) و 5 سینمای دیگر در شهرستان‌های محروم و کمتر توسعه‌یافته و مرزی قرار دارد. در شهرستان‌های نهبندان، سرایان، فردوس و طبس 1 سینما راه‌اندازی شد ولی در حال حاضر فعالیت ندارند و تعطیل شده‌اند. همچنین، این استان علی‌رغم گستردگی و وسعت زیاد، دارای 1 سیستم سینما سیار است که قطعا خدمات‌رسانی به تمام مناطق و شهرهای فاقد سینما به دلیل استقبال زیاد مردم با مشکل مواجه است.

وی ادامه داد: با نگاه ویژه‌ای که در این دوره به حوزه استان‌ها و شهرستان‌ها شده، انتظار می‌رود این نگاه و حمایت شامل حال سینماگران استان ما هم شود.

احسان بخش و حسن پور فیلمساز و از مدیران موسسه‌های سینمایی، کمالی مدیر آموزشگاه آزاد سینمایی، فرهاد مهدوی از فارغ التحصیلان انجمن، امید واحدی فر، پیرامون نیاز به تجهیزات، افزایش سهمیه تولید، تغییر نگاه به آموزشگاه‌ها در تهران و شهرستان‌ها، ارتقای جایگاه سینمای جوان، نیاز به حضور اساتید صاحب نام، لزوم همراهی دفاتر پخش با سینماداران، بحث مسکن سینماها و هنرمندان سینمایی، درخواست ساخت فیلم سینمایی، نیاز به کتابخانه تخصصی، و‌ مسائل مبتلابه سینمای استان گفتگو کردند.

 زمانی پور مدرس انجمن با بیان اینکه چرا هنرجویان و فارغ التحصیلان در استان نمی‌مانند ادامه داد: ما دچار فقر بسیار شدیدی در زمینه برگزاری رویدادهای سینمایی هستیم .نیاز است ضریب حمایتی به مناطق و استان‌هایی چون خراسان جنوبی افزایش داشته باشد و با استان‌های متنعم همتراز نباشد.

براتی به حوزه فیلمنامه‌نویسی استان پرداخت و گفت: به دلیل حضور مشاهیر و بزرگان تاریخی، ظرفیت بالایی به لحاظ فیلمنامه در استان وجود دارد که می‌توان با این محوریت‌ها فیلم ساخت.

امیریان هم خاطرنشان کرد: بیرجند هویت سینمایی و پیشینه درخشانی دارد. ما هم شرایط، هویت و آدم‌هایی فرهیخته بسیاری در استان داریم ولی چرا فیلم سینمایی ساخته نمی‌شود؟

شیخ تهیه‌کننده صدا و سیما به وجود لوکیشن‌های بکر و متفاوتی برای آثار تاریخی در استان اشاره کرد.

عبداللهی از مستندسازان استان با اشاره به ظرفیت بالای مستندسازی در استان گفت: سینمای مستند استان از غنای خوبی برخوردار است اما متاسفانه،برغم موفقیت و درخشش توجه لازم به آن نشده و جریان سینمای مستند نیازمند حمایتی جدی است.

 رازیان مدیر هنرستان هنرهای زیبا با بیان اینکه اهمیت وجود بانوان در این عرصه بر کسی پوشیده نیست بر لزوم حمایت از دختران هنرجو‌ تاکید کرد و گفت: اجازه ندهید دختران این رشته دلسرد شوند، از اینکه در استان ما حضور پیدا کرده‌اید قدردانی می‌کنیم.

سید امیر موسوی‌نژاد به ظرفیت بالای انیمیشن در بیرجند پرداخت و اظهار کرد: تقاضا می‌کنم طرح‌های انیمیشن استان دیده شود، بیرجند می‌تواند قطب انیمیشن باشد.

مسعود نیک فرجام با اشاره به نیاز استان به سالن تخصصی فیلم کوتاه عنوان کرد: استان به یک رویداد سینمایی مانند جشنواره منطقه‌ای نیاز دارد چرا که ۱۵ سال است جشنواره منطقه‌ای در این استان برگزار نشده است.

حمید فنایی تدوینگر تقاضا کرد بودجه خاصی را برای استان در نظر بگیرید. ظرفیت و استعدادهای خوبی در استان وجود دارد، مردم استان حق‌شان است که سینمای خوب داشته باشند تا فیلم ببینند.

نانواباشی: فعال و کارگردان در حوزه انیمیشن با

اشاره به بازار انیمیشن گفت: لازم است سینمای جوان را تجهیز کنیم و در‌کنار سایر رشته‌ها انیمیشن هم به آن اضافه شود.

گفتنی است حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان، یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان و مدیرکل روابط عمومی، محمدرضا سوقندی مدیرکل امور حقوقی، عملکرد استان‌ها و مجلس سازمان و مهدی آذرپندار مدیر عامل انجمن سینمای جوانان رئیس سازمان سینمایی را در این سفر همراهی می‌کنند.


لینک کوتاه
انقلابی در حوزه زیرساخت سینما، آغاز شده است https://www.cinemaorg.ir/n/f963d230
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر