دسته بندی:
۱۴۰۲/۱۰/۱۳ / ۱۴:۰۳
اشتراک گذاری پرینت

در دیدار رئیس سازمان سینمایی با استاندار مازندران مطرح شد:

حسینی‌پور: نهضت توسعه سینما در استان‌ها، اتفاق فرخنده‌ای است

رئیس سازمان سینمایی کشور در ۲۹امین سفر استانی خود به مازندران رفت و با استاندار این استان دیدار کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی سازمان سینمایی، رئیس سازمان سینمایی کشور صبح امروز ( ۱۳ دی‌ماه) به استان مازندران رفت و پس از ادای احترام به یادمان شهدای گمنام این استان با استاندار مازندران به منظور بررسی وضعیت، مشکلات و نیازهای سینمایی استان دیدار کرد.

در این دیدار محمد خزاعی گفت: متاسفانه برغم ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل استان‌ها، در گذشته اغلب منابع و امکانات سینمایی در تهران متمرکز بوده و استان‌ها چندان بهره‌ای نبرده‌اند.

رئیس سازمان سینمایی کشور خاطرنشان کرد: با رویکرد عدالت محوری در این دوره به تاسی از راهبرد کلان دولت سیزدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی مبتنی بر برنامه توسعه به دنبال توسعه زیرساخت‌های سینمایی در استان‌های کشور است.

خزاعی ادامه داد: بسیاری از شهرهای کشور حتی با جمعیت بالا‌ فاقد زیرساخت‌های سینمایی هستند و فعالیت بسیاری از سینماها راکد و متوقف شده بود. امروز سالن سینما به عنوان یک مطالبه مردمی مطرح است.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد بسط و گسترش منابع و جلب مشارکت‌ها برای توسعه ظرفیت‌های زیرساختی از جمله سیاست‌ها و برنامه‌های ما در این دوره بوده است، عنوان کرد: امروز ما شاهد جهش مناسب و روند رشد مطلوبی در حوزه زیرساخت‌های سینمایی هستیم و این انقلابی در حوزه زیرساختی سینماست. با ارزیابی، مطالعات میدانی و شناسایی منابع و ظرفیت‌های بالقوه و موجود، این امکان وجود دارد که در دولت سیزدهم تا ۷۰ درصد سالن سینمایی کشور را افزایش دهیم.


رئیس سازمان سینمایی اعلام کرد: ما در هر جلسه با استان‌ها، با احصای چالش‌ها به دنبال رفع موانع و رایزنی برای بهبود تقویت زیرساخت‌های سینمایی هستیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: باید بیش از ۲۵۰۰ سالن سینمایی در کشور داشته باشیم که در حال حاضر شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر در اولویت احداث سالن سینمایی و حمایت دولت به منظور برخورداری از تسهیلات هستند و استان مازندران نیز دارای ۴ شهر با این ویژگی است.

وی گفت: ۱۳ شهرستان فاقد سالن سینمایی است و قطعا مطالبات مردمی در این شهرها بالا است.

خزاعی با بیان اینکه هدایت مالیات کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی به سمت احداث سالن سینمایی و فعاليت‌های فرهنگی یکی از راهکارهای مطرح برای حل این معضل است که در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده است، افزود: خوشبختانه در تمامی شهرهای استان مازندران شاهد توسعه و احداث پروژه‌های بزرگ هستیم که می‌توان از این فرصت بهره برد.

رئیس سازمان سینمایی کشور تاکید کرد: این مورد امکان‌پذیر است که با معافیت مالیاتی شاهد اتفاقات خوبی در حوزه زیرساخت‌های سینمایی و فرهنگی مازندران باشیم.

به گفته وی، شهرهای استان مازندران از رشد قابل توجهی به لحاظ توسعه و عمران شهری برخوردارند که در همین راستا، توسعه فضاهای فرهنگی امکان‌پذیرتر است.


وی تصریح کرد: باید ظرفیت های ساحلی استان مازندران بویژه در ایام پیک توریسم و شش ماهه اول سال در حوزه رویدادهای سینمایی استفاده کرد.

خزاعی همچنین با اشاره به نیاز استان و هنرمندان به رویداد ملی در حوزه سینما، اعلام آمادگی کرد و گفت: اگر پیش از این برنامه و جشنواره ریشه‌داری در استان برگزار می‌شده است، ما از بازگشت این برنامه‌ها حمایت خواهیم کرد.

وی اعلام کرد: مسکن هنرمندان از جمله اقدامات دارای الویت و در دست انجام است و در حال تهیه بانک اطلاعاتی و جانمایی مکان برای حل مشکل مسکن هنرمندان هستیم.

رئیس سازمان سینمایی کشور ادامه داد: نگاه ما به سمت تولید مشترک تولید محتوای سینمایی در حوزه‌های متنوع در عرصه سینماست.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی سینما برای توسعه سالن‌های سینمایی در کشور عنوان کرد: این مصوبه در کنار گسترش ظرفیت‌های سینمایی بخش‌های نهادی و خصوصی، چشم‌انداز امیدبخشی را برای بزرگترین کشور سینمایی منطقه فراهم می‌کند.

خزاعی با اشاره به مصوبه شورای عالی سینما مبنی بر تشکیل شورای عالی سینمای استانی گفت: این مصوبه می‌تواند فرصت مغفول سینمایی را در استان‌ها به جریان بیاندازد

در ادامه آهنگر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز در جلسه انعقاد تفاهم‌نامه سینمایی میان سازمان سینمایی کشور و استانداری مازندران ضمن گرامیداشت چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و روز زن، اظهار کرد: سینما یک هنر برتر و متعالی است که مقام معظم رهبری نیز بسیار بر آن تأکید داشته‌اند.

وی افزود: سینما در استان مازندران توسعه یافته و تا جایی پیش رفت که به ۴۰ سینما رسیده بودیم که متاسفانه در طول زمان، یک به یک تعطیل شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خاطرنشان کرد: مازندران از بستر مناسب برای تولید فیلم و کسب افتخار ملی از هنرمندان خوبی برخوردار است که باید این ظرفیت را غنیمت دانست.

وی ادامه داد: استان مازندران از ظرفیت ۱۴ سینما، ۲۴ موسسه و ۵ دانشکده سینمایی برخوردار است که باید آن را تقویت کرد.

در ادامه این دیدار سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران گفت: مازندران استانی با تنوع فرهنگ‌ها است و در واقع یک تهران کوچک است که بعضا جمعیت شناور استان به حدود ۶ میلیون نفر بوده که در ایام تعطیلات به ۹ میلیون نفر هم می‌رسد.

وی افزود: جذابیت استان و فضای مفرح، هوای پاک این استان برای مردم و گردشگران دارای جذابیت است و لذا فرصت مشاهده فیلم برای مردم و مسافران در استان نیز فراهم است و باید در این استان به دنبال جذابيت‌های جدید باشیم.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: باید از فرهنگ خود حفاظت کنیم و در کنار آن از فرصت‌های ایجاد شده بهره‌ ببریم.

وی ادامه داد: سینمای دریایی یک نوع جذابیت است و راه‌اندازی کشتی سینمایی سیار، در استانی که ۱۵ شهر ساحلی داریم، کار جدیدی خواهد بود.

وی افزود: در سینما موضوع مردمی‌سازی بسیار مهم است که خوشبختانه مورد توجه قرار گرفته است.

استاندار مازندران عنوان کرد : در دنیا اداره سینماها توسط شرکت‌های تعاونی متشکل از هنرمندان صورت می‌گیرد که با هدف حمایت از هنرمندان انجام می‌شود.

این مسئول ادامه داد: به طور نمونه راه‌اندازی شرکت تعاونی با نام نیما یوشیج می‌تواند یک راهکار و پیشنهاد خوب باشد که حتی مردم هم می‌توانند سهامدار آن باشند. این شرکت‌های تعاونی می‌تواند در سطح ملی نیز اتفاق افتاده و به بورس راه پیدا کند و به راهکاری برای توسعه سینما و حمایت از هنرمندان تبدیل شود.

حسینی‌پور اعلام کرد: نهضت توسعه سینما در استان ها اتفاق فرخنده ای است و حتی می‌تواند حتی در مجتمع‌های تجاری نیز رخ دهد.

وی گفت: ما آمادگی انجام و توسعه سالن‌های سینمایی را داریم و اگر بنا باشد اقدامات تحول‌گرا انجام گیرد باید جنبه‌های معنوی آن در کنار جنبه‌های مادی نیز در نظر گرفته شود و ضمن حمایت سازمان سینمایی از این طرح‌ها، فضا برای مشارکت شرکت‌های تعاونی هنرمندان هم فراهم شود.

استاندار مازندران تصریح کرد: این شرکت تعاونی در استان ما در حال فعال شدن است و حتی در مازندران به ورزشکاران استان پیشنهاد راه‌اندازی بزرگترین شرکت تعاونی ورزشکاران را داده‌ایم و حتی پیشنهاد داده‌ایم که دو کمپ بین‌المللی راه‌اندازی کنند که زمین آن را ما تامین می‌کنیم.

این مسئول ادامه داد:البته در مازندران ما در نقاطی مباحث فرهنگی داریم و نگاه به سینما قطعا نیازمند فرهنگ‌سازی و ترمیم است و به نحوی باید برنامه‌ریزی کنیم تا پایان دولت در تمامی شهرهای استان دارای سینما، حتی سینمای کوچک باشیم.

حسینی‌پور اظهار کرد:باید سینما مردمی‌سازی شود و جمع هنرمندان ارزشی کشور را گرد هم آورد. مازندران پر از سوژه‌های متنوع تولید محتوای سینمایی است که شخصیت‌های منحصر به فردی همچون علامه حسن‌زاده و آیت‌الله کوهستانی و هنرمندانی نظیر نیما یوشیج نمونه‌هایی از آن است.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: این استان دیار علویان است و برای بازتاب این مهم تاکنون چه کرده‌ایم و قطعا این مهم به کنترل تهاجم فرهنگی منتج خواهد شد.

وی گفت: باید تلاش کنیم تا پایان دولت سیزدهم تمامی شهرهای استان دارای حتی یک سینمای کوچک باشند.

استاندار مازندران گفت: باید تمرکز را از تهران برداشت و به ظرفیت‌های استانی توجه کرد و اگر چنین نگاهی اتفاق افتد شاهد رقابتی میان استانی، و خلق تحولات عظیم خواهیم بود.


گفتنی است محمدرضا سوقندی مدیر کل امور حقوقی، عملکرد استان‌ها و مجلس سازمان، یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان و مدیرکل روابط‌عمومی سازمان و مهدی آذرپندار مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران، رئیس سازمان سینمایی را همراهی کردند.


لینک کوتاه
حسینی‌پور: نهضت توسعه سینما در استان‌ها، اتفاق فرخ... https://www.cinemaorg.ir/n/0fee79bb
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر