دسته بندی:
۱۴۰۲/۱۲/۲۱ / ۰۹:۵۱
اشتراک گذاری پرینت

میرزاخانی: ما با مافیای تجهیزات سینمایی در کشور مواجه بودیم/ رقابت به جای انحصار

نشست رسانه‌ای «گزارش عملکرد یک سال موسسه سینماشهر» یکشنبه ۲۰ اسفند ماه با حضور اهالی رسانه در محل این موسسه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سینماشهر، در این نشست هاشم میرزاخانی، مدیر عامل موسسه سینماشهر با اشاره به فعالیت‌های اخیر این موسسه گفت: مهر ماه امسال 300 سینمادار در برنامه «اولین گردهمایی سینماداران سراسر کشور» جمع شدند و به همت موسسه سینماشهر برای آنان کارگاه‌هایی با موضوعات آموزشی زیرساختی برگزار شد و تلاش ما بر این بود که با سینماداران کشور برای توسعه سینمای ایران هم‌پیمان شویم. برنامه‌هایی که در آن همایش رونمایی شد اکنون فعال است و گزارشی درباره این برنامه‌ها ارائه می‌شود.

آثار سینمایی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر بر روی شناسا

وی درباره فعالیت شناسا (شبکه نوین ارتباطات سینمای ایران) گفت: از طریق این شبکه توانستیم در قالب فضای ابری کل سینماهای کشور را با هم مرتبط کنیم. امسال برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر، ۳۳ فیلم بخش مسابقه روی سامانه شناسا قرار گرفت و قرار شد فیلمها غیر از تهران برای کلیه سینماهای کشور نیز ارسال شود. برای شروع، کار قابل قبول بود و کل کشور در آنِ واحد از طریق سامانه شناسای سینماشهر توانستند آثار جشنواره را دانلود کنند. این شبکه از طریق اینترانت و مودم‌های سرعت بالا قابل دانلود بود که در هیات مرکزی کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران از این اقدام تقدیر شد. تلاش ما بر این است از این بعد بیشترین توان را برای این موضوع بگذاریم تا مشکلات جابجایی آثار سینمایی از طریق هارد را نداشته باشیم.

وی همچنین درباره سرورهای سینمایی گفت: سرور سینمایی نیز یکی از دغدغه‌های سینماداران بود. پیش از این دو سرور سینمایی در ایران فعالیت می‌کردند که یکی از آنها اعلام کرد که بعد از سال 2025 دیگر خدماتی به ایران ارائه نمیدهد و دیگر کمپانی نیز از دسترس خارج شد و ۳۰۰ پرده سینمایی دچار مشکل شدند. جزو وظایف سینماشهر بود که از این قبیل مشکلات جلوگیری کنیم و از چندین سرور به‌روز دنیا برای فعالیت دعوت کردیم. پس از آن تب و تاب برای آوردن سرور در ایران ایجاد شد که برخی از آنها امنیت لازم را نداشتند. ما به عنوان وظیفه از ورود آن سرورهای ناامن ممانعت کردیم. با این برنامه‌ریزی توانستیم قیمت سرور را به یک چهارم برسانیم و کیفیت نمایش را از HD به 2K افزایش دهیم، در کشور اکثر سینماها با کیفیت HD آثار را نمایش می‌دهند و حیف است که زحمت سینماگران با کیفیت عالی دیده نشود. امیدواریم سال آینده کیفیت نمایش را به سطح 4K برسانیم و رایزنی‌های لازم در این خصوص صورت گرفته که اوایل سال دیگر اتفاق‌های فنی خوبی رخ می‌دهد.

جامعه خاموش مخاطبان سینما را به دیدن فیلم دعوت می‌کنیم

میرزاخانی درباره طرح «سینماکارت» به عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های موسسه سینماشهر گفت: سینماکارت در دوران مختلف فعالیت سینمایی کشور برای حمایت از حضور استفاده اقشار مختلف از سینما ایجاد شد که با کارت فیزیکی و نصب دستگاه در سینما و ارتباط با صاحب اثر خدمات این کارت را ارائه دهند. گاهی اینترنت قطع بود و به سامانه متصل نبود. امسال تصمیم گرفتیم سینماکارت را با تخفیفات ارگانی ارائه دهیم تا همه پرسنل یک مجموعه با در اختیار قرار داشتن سینماکارت برای دیدن آثار سینمایی ایران برنامه‌ریزی کنند. امیدوارم با صحبت‌هایی که شده بتوانیم جامعه خاموش سینمای ایران را به دیدن آثار سینمایی دعوت کنیم.

مدیر عامل موسسه سینماشهر در ادامه درباره تارنمای سینماشهر گفت: تارنمای سینماشهر با برنامه‌ریزی ارائه خدمات خاص طراحی شد. پیش از این فضایی برای تجمیع اطلاعات سال‌های سینمایی کشور و خدماتی که ارائه میشد نداشتیم. با این تارنما علاقه‌مندان و سهامداران روی نقشه می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را ببینند و این اطلاعات را روی اطلس سینمای ایران در این تارنما بارگذاری کردیم. همچنین در نظر داشتیم از طریق این سایت آموزش هایی در زمینه تجهیزات سینمایی و اطلاعات روز سینمای ایران ارائه شود. از طرفی در نظر داشتیم این تارنما مرجعی برای اطلاع از قیمت تجهیزات برای سینماداران و اهالی فن باشد. گزارش فروش سینمای ایران نیز روی سامانه سمفا منتشر می‌شود و اخبار آن هر هفته و ماهانه پوشش داده و این گزارش‌ها در سامانه تجمیع می‌شود.

میرزاخانی همچنین درباره سمفا توضیح داد: در ابتدا اتفاقی در تجمیع اطلاعات سینماهای ایران و فروشندگان بلیت وجود داشت که به شرایط کرونا برخورد و ادامه پیدا نکرد. سمفا از ابتدای ایجاد بیش از۱۲۰ آپدیت داشت و تلاش داشتیم امکان خدمات راحت و در دسترس برای سینماداران، تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان برقرار کند و دامنه فروش سینمای ایران را افزایش دهیم. علت ایجاد این ترمینال این بود که برای سوپراپلیکیشن ها، سینما عدد کوچکی محسوب میشد برای همین تلاش کردیم APA خودمان را فعال کنیم و کمپن فروش را توسعه دهیم. امیدواریم در آینده بتوانیم با سوپراپلیکیشن های اصلی همکاری کنیم.

وی درباره گیشه سیار افزود: گیشه سیار امکان کلیه خدمات موجود در سینما را فراهم می‌کند که بلیت فروشی مهم‌ترین آن است. در نظر داریم این دستگاه‌ها را در مراکز پرتردد شهری با امکان پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی قرار دهیم که مخاطب بتواند همزمان با تهیه بلیت از سایر خدمات آن سینمای مورد نظر بهره‌مند شود. در نظر داریم برای ایام عید گیشه سیار در مراکز بزرگ تهران و کلانشهرها مستقر شود.

مدیرعامل موسسه سینماشهر در ادامه درباره سامانه آی تیکت نیز گفت: این سامانه از سینماداران، هیچ درصدی نمی‌گیرد و خدمات دولتی ارائه می‌دهد، همزمان یک کار ترمینالی هم می‌کند. تلاش ما این است که فروش سوپراپلیکشن‌ها را از طریق این سامانه تجمیع کنیم. آی‌تیکت توسعه‌دهنده است و دنبال جذب بازار نیست.

وی درباره طرح تسهیم از مبدا نیز گفت: برخی مصوبات راهبردی اکران بر عهده سینماشهر گذاشته شد که یکی از آنها تقسیم سهم صاحب اثر، تهیه‌کننده و صاحب سینما است. امکان نرم‌افزار فراهم شد که در قالب مجموعه آی‌تیکت برنامه‌ریزی شد و با بانک‌های مختلف وارد مذاکره شدیم از طریق سامانه پُز در سامانه مختلف مستقر است. از این طریق کلیه صاحبان آثار سهم خود را می‌گیرند. جلسات متعددی در این رابطه با کانون پخش‌کنندگان داشتیم. اتفاق درستی است که چرخه تولید به گردش در می‌آید و هر کسی به سهمی که دارد می‌رسد.

امسال ضریب اشغال برخی از سینماها در شهرستان از ۴۵ درصد گذشت که خبر بسیار خوبی است. به طور کلی فروش کلی سینمای ایران امسال دارای ضریب حدود 12 درصد است. این اتفاق بزرگی بوده که شروع شده و تا توسعه عدالت فرهنگی و سینمایی ایجاد شود. همواره تلاشمان حمایت از سینماهای موجود و ارتقای سینماهای کشور بوده است.

وی همچنین درباره شبکه تبلیغات و بازرگانی سینمای ایران به عنوان یکی دیگر از طرح های این موسسه گفت: یکی از کارهای مهم دیگر بحث راه‌اندازی شبکه تبلیغات و بازرگانی سینمای ایران است، درواقع می‌خواهیم همه سینماها از ظرفیت تبلیغات استفاده کنند. در مجموع ۱۵ سینما تبلیغات می‌گیرند و بیش از ۳۰۰ سینما از این امر بی‌بهره‌اند. وقتی از عدالت فرهنگی صحبت می‌کنیم باید همه بتوانند از این امر استفاده کنند. پس از طریق شناسا می‌خواهیم امکان نمایش تبلیغات در همه سینماها را داشته باشیم البته بهره اقتصادی آن به سینماها تعلق می‌گیرد. تلاش ما این است که قراردادها را تسهیل کنیم. از سوی دیگر با انجمن سینماداران هم تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم چون برنامه‌ریزی ما این است که در نوروز، این تبلیغات انجام شود. ما می‌خواهیم هزینه‌های جاری سینماها را از این طریق احصا کنیم تا از درآمد آن استفاده کنند.

به‌دنبال کوتاه کردن دست انحصارگران بودیم

رئیس موسسه سینما شهر درمورد انحصار در حوزه تجهیزات سینمایی توضیح داد: ما تلاشمان این بوده که دست انحصارگران را کوتاه کنیم. پیش از این سرور تنها در انحصار دو شرکت بود و ما حتی به فکر ایجاد سرور ملی افتادیم که امکان DCP کردن فیلم در ایران را داشته باشیم. وظیفه دولت، تنظیم‌گری تمامی امور است. انحصار در سینمای کشور باعث شد از سینمای روز جهان عقب باشیم. دنیا به سمت تکنولوژی‌های جدید رفته و ما هنوز درگیر کیفیت نمایش D یا E هستیم.

وی افزود: ما تجهیزات و سخت افزار سینمایی را با قیمت اصلی میخریم و با مبلغ درست قیمت‌گذاری می‌کنیم. رانت زمانی به وجود می‌آید که بخش خصوصی انحصار واردات را در دست بگیرد. خود صنوف در این زمینه و برای جلوگیری از رانت به ما کمک می‌کنند.

واقعا با یک مافیا در حوزه تجهیزات سینمایی طرف بودیم و تنها انحصار نبود. این موضوع از ابتدا از دغدغه‌های جدی ما بود. مثلا در موضوع پرده نمایش شاهد این بودیم که متری 4 میلیون تومان در سال 1400 فروخته می‌شد. ما به این مسئله ورود کردیم و اکنون میگوییم هر کسی سینما ساخت، به ما مراجعه کند و پرده نمایش را رایگان بگیرد. قیمتها را مافیای تجهیزات با داشتن انحصار بیش از چندین برابر بالا می‌برد، سینماداران مجبور بودند این تجهیزات را از آنها تهیه‌کنند چون می‌خواستند سینمایشان را افتتاح کنند. در بحث سرور هم همینطور اگر کسی تجهیزات را از این مافیا خریداری نمی‌کرد آنها هم به او سرور نمی‌دادند.

وی درباره جزئیات قاچاق فیلم فسیل گفت: این مسئله مهم و حیاتی است فیلم از روی پرده کپی‌برداری می‌شود یک مسئله است و اینکه فیلم با کیفیت بالایی قاچاق می‌شود مسئله دیگری است که این اتفاق امنیت اکران فیلم‌ها را پایین می‌آورد. از همان روز اول سازمان سینمایی و مرکز صیانت شروع به فعالیت کردند و از طریق پلیس فتا و مراجع دیگر این اتفاق در دست بررسی است. برای ما مهم بود که این مسئله از کدام سرور درز کرده بود. اینکه بشود کپی را از سرور برداشت کرده باشند برای سینماشهر مسئله حیاتی است. چندین سرور اینجا آمده‌اند که بنا به این دلایل قابل استفاده در سینمای ایران نبوده و مورد تایید نیست. امیدواریم این مسئله به زودی از طریق پلیس فتا مشخص شود. این حال خوبی که در سینما وجود دارد به واسطه صیانت از فیلم هاست و امیدوارم به واسطه تعاملی که خود سینمادران دارند بتوانند جلوی این مسائل گرفته شود.

میرزاخانی ادامه داد: تهیه‌کننده تمساح خونی هم نگران این اتفاق بود و حق هم داشت. با نماینده پخش‌کنندگان، لابراتوارها و تهیه‌کنندگان جلسه‌ای داشتیم تمام سرورها را بررسی کردیم تا امنیت فیلمها را مورد بررسی قرار دهیم. از بین سرورهای بررسی شده یک نوع سرور امنیت بالایی نداشت که ما قبلا اعلام کرده بودیم این سرور مشکل دارد اما هنوز نمی‌توان اعلام کرد قاچاق فسیل از روی این سرور اتفاق افتاده یا خیر. اما در کل قرار بر این شد فیلمی برای اکران به آن سرور مشکل‌دار داده نشود. امیدواریم دیگر شاهد این اتفاقات که بدون هماهنگی با سینماشهر سروری روی سینماها مستقر شود نباشیم.

برای اکران جشنواره فیلم فجر آثار سینمایی به سراسر کشور از طریق سامانه شناسا ارسال شد. همه سینماداران کشور چه از طریق اینترنت و چه اینترانت به این سامانه وصل شده اند. امکان اتصال کلیه سینماها به آن از طریق فیبر نوری و اینترنت میسر است. وی در پاسخ به این سوال که آیا سایر سینماها هم این کار را قبول دارند یا خیر، گفت: گاهی برخی افراد لجبازی هایی دارند که فکر میکنند اگر کاری جایی صورت میگیرد ما برده‌ایم و آنها باخته‌اند. کارهای این چنینی پسندیده نیست. در جلسه‌ای که با پخش‌کنندگان داشتیم صراحتا اعلام کردند و نامه رسمی زدند و از این کار حمایت کردند. اکنون در فجر امسال یک فیلم چندین بار اصلاح می خورد که بدون وجود شناسا امکان دسترسی به نسخه نهایی امکان پذیر نبود. به نظرم مخالفت با خدمات عمومی که به صورت رایگان ارائه می شود و همه بهره می برند و برنده نهایی آن سینمای ایران است جایز نیست. مسئولان سینمایی کشور از جمله رئیس سازمان سینمایی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌دنبال تسهیل ارائه خدمات به مخاطبان و فعالان سینمایی هستند.


لینک کوتاه
میرزاخانی: ما با مافیای تجهیزات سینمایی در کشور مو... https://www.cinemaorg.ir/n/e46ec2d6
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر