دسته بندی:
۱۳۹۹/۷/۶ / ۰۱:۵۴
اشتراک گذاری پرینت

حمیدی‌مقدم: هدف‌گذاری مرکز گسترش، ورود به اقتصاد سینمای مستند است

در برنامه «نردبان» شبکه مستند عنوان شد:

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با حضور در برنامه «نردبان» شبکه مستند سیما اظهار کرد: در مردادماه 1398 که وارد مرکز گسترش شدم، هدف‌گذاری‌ام ورود به جریان مارکتینگ و اقتصاد سینمای مستند بود. البته این موضوع باید تعریف شود و نگاه به بازار سینمای مستند هم باید واقع‌بینانه باشد.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، «محمد حمیدی مقدم» جمعه‌ شب گذشته (4 مهرماه) میهمان برنامه تلویزیونی «نردبان» به تهیه‌کنندگی «اصغر احمدپور» بود که با اجرای «حامد شکیبانیا» روی آنتن شبکه مستند سیما رفت.

وی در ابتدای صحبت‌های خود، با اشاره به برنامه‌های «مستند 4» و «سینما یک» که پیش از این توسط حمیدی‌مقدم ساخته می‌شد، اظهار کرد: هر آنچه که ما در حوزه سینما داریم و اگر آبرو و افتخاری است به دلیل نگاه، صداقت و انرژی بود که در آن برنامه‌ها وجود داشت. تیم من گروهی پر جنب‌وجوش و فعال در عرصه سینما بودند. آمده‌ بودیم که کاری مقطعی و شاید به اندازه یک فصل در تلویزیون برنامه بسازیم، اما گرفتار شدیم و خوشبختانه گرفتاری خوبی هم بود. اتفاقی که مستند 4 رقم زد، ورود جریان مستندهای خلاق جهانی بود؛ مستندهایی که در جشنواره‌های جهانی جایزه می‌گرفتند و این اطلاعات به دست مخاطبان و علاقه‌مندان می‌رسید.

حمیدی‌مقدم در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت‌های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: مرکز گسترش چند زیر مجموعه دارد، اولی تولید مستند است، دومی حوزه تولید انیمیشن است و امسال هم در زمینه‌ی فیلم‌های بلند سینمایی فعالیت خود را آغاز کردیم. علاوه بر این، اکران هنر و تجربه نیز زیرمجموعه مرکز است؛ از سال 1398 نیز دو مورد دیگر در مرکز شکل گرفت و آن هم تولید فیلم‌های سینمایی تجربی و فیلم‌های کم بودجه و خلاق است.

وی تاکید کرد: فیلم‌های کم‌بودجه خلاق، پروژه‌هایی هستند که تا 300 میلیون تومان توسط مرکز حمایت مالی می‌شوند. فکر می‌کنم این بخش بتواند نقطه پرتابی برای ورود کارگردانان جدید به عرصه سینمایی باشد. البته محوریت اصلی فعالیت‌های مرکز گسترش توجه ویژه به حوزه فیلم مستند است. باید توجه داشت که تفاوت مرکز گسترش با بقیه سازمان‌ها و مراکز تولید فیلم این است که صندوق واگذاری پول نیست. این مرکز یک کمپانی تولیدکننده فیلم و حمایت‌کننده برای گسترش و رشد سینما است.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: در مردادماه 1398 که وارد مرکز گسترش شدم، هدف‌گذاری‌ام ورود به جریان مارکتینگ و اقتصاد سینمای مستند بود. البته این موضوع باید تعریف شود. نگاه به بازار سینمای مستند باید واقع‌بینانه باشد. سینمای مستند بازار آنچنانی که شاید از نظر گیشه سینما توقع داشته باشید، ندارد. وقتی از بازار صحبت می‌کنیم منظورمان هدر نرفتن انرژی تولیدی است. در حقیقت معتقدم اگر به مخاطب برسیم یعنی به اقتصاد رسیده‌ایم. قرار نیست یک مرکز حاکمیتی، دولتی و ملی به فکر بازگشتن اقتصاد حمایتی باشد که صرف فیلم‌ها کرده است؛ چرا که اگر بخواهد این چنین فکر کند سیاست حمایتی‌اش از دست می‌رود.

وی اضافه کرد: اثر چگونه باید به دست مخاطب برسد؟ مخاطب کجاست و مستند را برای چه کسی تولید می‌کنیم؟ اتفاقاً رسیدن به مخاطب به صورت مجانی کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است. حتی شما باید هزینه کنید تا فیلم‌تان دیده شود؛ قرار ما در مرکز شکل معکوس این فعالیت است. ما هزینه‌ای برای دیده‌نشدن نمی‌دهیم بلکه معتقدیم سینمای مستند ما مخاطب می‌خواهد. باید مستندهای ما دیده شوند. ما می‌خواهیم که به مخاطبین موثر دسترسی داشته باشیم، بنابراین تولیدی که وجود دارد باید همه‌ی وجوه سینمای مستند را پوشش دهد. برای مثال اگر فقط مستند اجتماعی بسازیم کار درستی انجام نداده‌ایم. باید در حوزه تمام گونه‌های مستند سرمایه‌گذاری کنیم تا در همه زمینه‌ها رشد داشته باشیم.

حمیدی‌مقدم بیان داشت: معتقدم یکی از جایگاه‌های اصلی مستند، تلویزیون است. جای دیگر بازارهای فروش جهانی است. حال برای این که فیلمی وارد گردونه‌ی گفت‌وگو شود چه باید کرد؟ اولین پله حضور در جشنواره‌های خارجی است.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت درخصوص تولید مستندهای کرونایی در مرکز گسترش گفت: کرونا لطمه بسیار زیادی به جهان زد و مرکز گسترش هم در جهان خود بسیار آسیب دید. می‌دانستیم که چه بخواهیم و چه نخواهیم، به عنوان متولی باید وارد این عرصه شویم. بالاخره مستندسازانی متعهد و پرشور وارد ساخت مستند درباره کرونا می‌شوند. ما هم تصمیم گرفتیم از انفعال خارج شده و بلافاصله کارگروهی را تشکیل دادیم. خوشبختانه این کارگروه‌ها همه روزهای نوروز فعال بود و مدیران و معاونین مرکز فعالیت‌ داشتند. در تعطیلات نوروز بچه‌های مستندساز را پیدا کردیم و حمایت مرکز از مستندسازان کرونایی شکل گرفت. در نهایت به 10، 12 طرح کرونایی رسیدیم و توانستیم آنها را مدیریت کرده و حمایت کنیم. این جریان هنوز هم ادامه دارد.
وی تاکید کرد: نکته مهم این است که بخش ویژه کرونا را در جشنواره چهاردهم سینماحقیقت طراحی کردیم. ارتباط بسیار خوبی با سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت داریم و تیم کارشناس آنان کار را مدیریت می‌کنند.

حمیدی‌مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر سیاست مرکز گسترش برای حمایت طرح‌های استانی گفت: از زمانی که من آمدم موضوع توجه به استان‌ها برایم بسیار ویژه و اساسی بود. با توجه به سیاست کلی وزیر ارشاد و سازمان سینمایی به این موضوع رسیدیم که باید توجه ویژه‌ای به استان‌ها داشته باشیم. از همان زمان ارتباط بسیار خوبی با ادارات ارشاد استان‌ها برقرار کردیم و ارتباطی دوسویه ایجاد شد. هر استان دو سهم در مرکز گسترش دارد و سعی می‌کنیم از مستندهایی با رویکردهای بومی و منطقه‌ای حمایت کنیم. با زحمات همکارانم در مرکز گسترش در سال 1399 نزدیک به 120 طرح آمد. این طرح‌ها بررسی شد و از مجموع طرح‌های خوانده شده، به 8 طرح مصوب و قرارداد شده رسیدیم. اکنون نیز 12 طرح استانی در دست انجام است. افقی که برای خودمان در نظر داریم رسیدن به 20 طرح استانی از اقصی نقاط کشور است. به نظرم با این مستندها نگاه بهتری به جامعه ایرانی خواهیم داشت.

او با اشاره به برگزاری جشنواره سینماحقیقت بصورت برخط یا آنلاین گفت: در طراحی جشنواره چهاردهم با مسئله‌ای مواجهیم که اصلا جذاب نیست. هیچ چیز مثل قبل نیست. اولین نقطه اصطکاک ما با این جریان، جشنواره جهانی فیلم فجر و کن بود که برگزار نشد؛ اما چه باید می‌کردیم؟ بالاخره باید تدابیری اندیشیده می‌شد که جوابش اکران برخط یا آنلاین بود. با جلسات شورای سیاست‌گذاری در نهایت به این نتیجه رسیدیم که جشنواره را باید برگزار کنیم. هم‌چنین به این نتیجه رسیدیم که فعلا جشنواره حقیقت را به صورت آنلاین و رقابتی و البته در بخش بین‌الملل به شکل غیررقابتی برگزار کنیم. با حرکت دیگری که سازمان سینمایی در جشنواره‌های فیلم کوتاه، کودک و نوجوان و... انجام خواهد داد، نشانه‌گذاری و واتر مارک را به شناسه هر فرد اختصاص می‌دهیم که دستاورد بزرگی است. در حقیقت هر کس که فیلمی را می‌بیند، نام او در زیر آن ذکر می‌شود.

لینک کوتاه
در برنامه «نردبان» شبکه مستند عنوان شد: https://www.cinemaorg.ir/n/af2b08d6
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر