دسته بندی:
۱۳۹۹/۸/۱۵ / ۱۸:۴۷
اشتراک گذاری پرینت

جدیدترین اخبار از سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بررسی می‌شود؛ روایتی از سه فیلم، سه فیلمنامه



اسامی سه فیلمنامه و فیلمی که در نشست‌های تخصصی هشتمین روز از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بررسی می‌شوند، اعلام شد.
به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در روز هشتم برگزاری نشست‌های تخصصی «37-20» در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران دو نشست با محوریت «کالبد شکافی فیلم کوتاه» برگزار می‌شود.
براین اساس، شادمهر راستین در نشست ساعت 20 به موضوع «بررسی سه فیلم‌نامه‌ فیلم کوتاه» خواهد پرداخت.
سه فیلمنامه «شوفر» به نویسندگی رضا نجاتی، «حلقه معمولی» به نویسندگی نوا رضوانی و «دیدن» به نویسندگی سهیل امیرشریفی در این نشست بررسی و تحلیل خواهند شد.
نشست دوم امروز که به «بررسی سه فیلم کوتاه» اختصاص دارد، با حضور کیوان علیمحمدی از ساعت 22 برگزار می‌شود.
در این نشست سه فیلم «مردی که اینجا نبود» به کارگردانی عطا مجابی، «تو هنوز اینجایی» به کارگردانی کتایون پرمر و محمد روحبخش و «زرد خالدار» به کارگردانی باران سرمد بررسی و تحلیل می‌شوند.
نشست های تخصصی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به مدیریت سعید پوراسماعیلی تا 17 آبان در لایو اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران ادامه دارد.



«ورتیکال سینما» در راه است

تی‌یام یابنده که به عنوان مدرس نشست «رسانه‌های جدید» در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، معتقد است ورود به فضای آنلاین و استفاده هرچه بیشتر از این فضا تاثیرگذاری مطلوبی بر فیلم کوتاه دارد و امکان انتقال نگاه‌های متفاوت و کارآمد را بیشتر فراهم می‌کند.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از خبرآنلاین، تی‌یام یابنده مدرس کارگاه «رسانه‌های جدید» در نشست‌های «۳۷-۲۰» سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره آنلاین شدن فضای کارگاهی در این دوره از جشنواره گفت: برگزاری کلاس‌ها و نشست‌ها به صورت آنلاین باعث می‌شود طیف گسترده‌ای از مخاطبان در آن حاضر شوند و دیگر محدودیت مخاطب ندارد و این اتفاق خوبی است. البته امکان بروز مشکلاتی مثل سرعت اینترنت ضعیف هم هست، اما اگر مسائل مثبت و منفی را بر یک دو طرف یک ترازو بگذاریم، فکر می‌کنم در نهایت بار مثبت این جریان بیشتر است و برگزاری آنلاین کارگاه‌ها اتفاق خوبی را رقم می‌زند.
این کارگردان درباره موضوع کارگاهش توصیح داد: من قرار است در رابطه با رسانه‌های جدید و فضای تعاملی که ایجاد می‌کنند، صحبت کنم. گریزی به مباحث سایبر دراما و قصه‌گویی در فضای دیجیتال خواهم زد و تعدادی از پلتفرم‌های جدید را معرفی خواهم کرد.

او ادامه داد: دیمین شزل، کارگردان برنده اسکار، با گوشی موبایل خود فیلمی با نام «ورتیکال سینما»، به معنای سینمای عمودی ساخته است و در آن توضیح داده که جریان سینما به سمت و سوی سینمای عمودی حرکت می کند.

یابنده درباره کمکی که فضای آنلاین به حوزه فیلم‌های کوتاه می‌کند، گفت: ورود به فضای آنلاین و استفاده هرچه بیشتر از این فضا تاثیرگذاری مطلوبی بر حوزه فیلم کوتاه دارد. در واقع اشل فیلم کوتاه را حفظ و جایگاه آن را ارتقا می‌دهد. چراکه شما می‌توانید در بازه زمانی محدود فیلم تماشا کنید و از آن لذت ببرید.

این کارگردان ادامه داد: برای مثال فرض کنید که منتظر نوبت خود در مطب دکتر نشسته‌اید. در آن مدت و با استفاده از تلفن همراه هوشمندی که در اختیار دارید می‌توانید یک فیلم کوتاه را تماشا کنید و یا اپیزودی پنج دقیقه‌ای از یک سریال را ببینید. سریالی که مجموع قسمت‌هایش یک ساعت می‌شود. وجود چنین فیلم‌ها و سریال‌های کوتاهی در دنیای پرسرعت امروز موهبتی بزرگ محسوب می‌شود.

یابنده خاطر نشان کرد: من فکر می‌کنم این شرایط نیست که سرنوشت انسان‌ها را رقم می‌زند بلکه انسان‌ها هستند که پدیدآورنده شرایط می‌شوند. به همین علت باید بستری را فراهم کنیم که به وسیله آن فیلم‌های کوتاه دیده شوند. برای نمونه سایت‌هایی مثل آپارات، می‌توانند یک پکیج یک ساعته منتخب از فیلم‌های کوتاه را نمایش دهند و برای آن تبلیغ گسترده داشته باشد تا مردم جذب شوند و به تماشای این فیلم‌ها بنشینند.

او درباره نقش فیلم‌های کوتاه در اطلاع رسانی و آگاه‌سازی راجع به ویروس «کرونا»، گفت: اگر «کرونا» را موضوعی سفارشی فرض کنیم و طبق آن فیلم بسازیم، کارمان خراب خواهد شد. برای ساختن فیلمی مناسب و درخور، برای مثال می‌توانیم تصور کنیم که در حال ساختن اثری علمی-تخیلی هستیم و با نگاه‌های متفاوت می‌توانیم این واقعه را بررسی کنیم. در دوره کرونا اغلب مردم به لحاظ اقتصادی فلج شدند، این موضوع می‌تواند دست‌مایه خوبی برای ساخت فیلم باشد یا پرداختن به این موضوع که روزها تنها در خانه ماندن و قرنطینه شدن چه اتفاقاتی را رقم می‌زند و یا می‌توان به روابط انسانی اشاره کرد که در دوران کرونا چقدر فروریخته شدند و یا با چه چالش‌هایی مواجه شدند. به طور کلی می توان روابط انسانی در این دوره را تحلیل و بررسی کرد.

یابنده ادامه داد: این زاویه نگاه‌های متفاوت در نهایت می‌توانند کارآمد باشند. تنها وظیفه ما این است که اجازه دهیم فیلمسازان درکی را که خودشان از شرایط دارند، به فیلم تبدیل کنند و به مخاطبانشان انتقال دهند. درنهایت می‌توان این فیلم‌ها را به صورت گسترده برای مثال در مترو، مدرسه و … پخش کرد و آگاه‌سازی انجام داد.

این کارگردان در پایان درباره برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: برگزاری این جشنواره بسیار امیدبخش است. حالا که چندروز از اعلام آثار راه‌یافته به جشنواره می‌گذرد، شاهد موجی هستیم که فیلمسازهای مختلف از حضور فیلمشان در جشنواره خوشحال هستند و به‌ هم تبریک می‌گویند. در واقع جشنواره فضای رفاقتی را میان کارگردان‌ها بیشتر کرده و وجودش بسیار مفید است. من با برگزاری این جشنواره حتی در این ایام سخت به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی موافق هستم.



 معرفی نشست‌های تخصصی روز نهم از جشنواره 37؛ شش فیلمنامه و فیلم کوتاه کالبد شکافی می‌شوند


«کالبد شکافی فیلم کوتاه» عنوان کلی نشست‌های تخصصی «37_20» در روز نهم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است.
به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، دو سینماگر در نهمین روز از نشست‌های تخصصی «37_20» با موضوع کلی «کالبد شکافی فیلم کوتاه» در لایو اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران با مخاطبان فیلم کوتاه گپ می‌زنند.

بر این اساس روز پنجشنبه 15 آبان، از ساعت 20، شادمهر راستین با «بررسی سه فیلم‌نامه‌ فیلم کوتاه» مهمان نگاه‌ علاقه مندان به سینما خواهد بود.

نشست دوم هم به «بررسی سه فیلم کوتاه» اختصاص دارد که با حضور کیوان علیمحمدی از ساعت 22 در صفحه اینستاگرام iycs.ir برگزار می‌شود.

این نشست‌ها با اجرای رامتین شهبازی، منتقد و نویسنده سینما به صورت ارتباط زنده پخش می‌شود.

 

آنچه در شب هشتم جشنواره سی و هفتم گذشت؛

از سهم‌خواهی مخاطب از سینما تا امکانات سایبردراما


تی‌یام یابنده و وحید گلستان در جریان برگزاری نشست‌های تخصصی سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران از امکانی که سایبردراما ایجاد می‌کند، صحبت کردند.
به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، نشست تخصصی «سایبر دراما» با عنوان «سینمای تعاملی، رسانه‌های جدید» با حضور تی‌یام یابنده و «روایت تعاملی در رسانه‌های جدید» با حضور وحید گلستان و اجرای رامتین شهبازی شامگاه چهارشنبه 14 آبان در لایو اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد.

در ابتدا رامتین شهبازی این نشست را به امیر نادری کارگردان سرشناس سینمای ایران تقدیم کرد.

وقتی مخاطب پایان بندی فیلم را انتخاب می‌کند

تی‌یام یابنده درباره عنوان سایبردراما گفت: عنوان سایبر به معنای مهارتی است که می‌تواند هدایت و کنترل کند و سایبردراما به نوعی کشمکش در زمینه درام معنا می‌دهد. نکته مهم این است که در مباحث قصه گویی نویسنده اصلا نباید پایان تعیین شده داشته باشد، در واقع پایان قصه را باید با تعامل با مخاطب تعیین کرد.

وی افزود: فرهنگ مشارکتی پس از بحث واقعیت توافقی یکی از مهم‌ترین مفاهیم در حوزه سایبری است.

این سینماگر درباره تعریف رسانه توضیح داد: مدیا یا رسانه یک ابزار برای جمع، پرداخت، نگهداری و ذخیره اطلاعات تا پیش از پیدایش اینترنت است و پس از آن جنبه‌های تقابلی و تعاملی هم پیدا می‌کند. سینما هم از نظر من یک رسانه است که قابلیت تقابل هم دارد.

یابنده درباره تقسیم بندی رسانه‌ها در عصر حاضر بیان کرد: در عصر حاضر فارغ از تقسیم‌بندی‌های اولیه رسانه که شامل روزنامه، نشریات، بیلبوردها و… می‌شد، سینما و اینترنت هم به جمع گونه‌های مختلف رسانه اضافه شدند.

وی سپس درباره ارتباط مووی گیم و سینما گفت: در این بحث مووی گیم بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و درون مایه تعاملی بیشتر از سینما هم دارد. البته تعامل باید به جا و درست هم باشد، احساس می‌کنم این رویکرد از بازی و گیم شروع شده است. از دهه 70 میلادی تستی از بازی در قالب متن انجام شد. البته هیدرو کوجیما و دیوید کیج دو فرد تاثیرگذار در زمینه پیشرفت مووی گیم هستند. در نهایت ما شاهد هستیم که تلاش‌ها همراه با پیشرفت تکنولوژی به حضور فیزیکی کاربران در فضای غیرفیزیکی منجر و به سبب آن این تفکر ایجاد شد که کاربر یا مخاطب پایان را تعیین می‌کند. در گیم به کلمه دوگانه مستقل بودن می‌رسیم که استقلال شما با چند نفر دیگر اشتراک دارد.

یابنده سپس درباره جدیدترین مدیوم سینمای تعاملی توضیح داد: وی‌آر جدیدترین شکل سینمای تعاملی است و مخاطب از نظر فیزیکی نیز خود را در فضای فیلم احساس می‌کند. در شرایط امروز که به واسطه کرونا فضای هنری محدود شده است، اگر فضای سینمای تعاملی و سایبردراما را بشناسیم مطمئنا به مشکل نخواهیم خورد و با پلتفرم‌هایی چون موبایل هم می‌توانیم قصه‌گویی کنیم اما نباید از دانسته‌های الزامی که برگرفته از گذشته این حوزه است غافل شد. ضمن اینکه در تعامل با حوزه سایبر باید به این نتیجه برسیم که این فضا در اختیار ماست یا ما تحت اختیار آن قرار گرفته‌ایم.

سینما و گیم به هم نزدیک شده‌اند

رامتین شهبازی هم گفت: امکانات فیلمسازی در شرایط امروز با استفاده از چنین فناوری‌هایی فراهم شده است و به عنوان فیلمساز باید نگاه و شرایط جدید حاکم بر سینمای جهان را بشناسیم تا بتوانیم به فعالیت خود ادامه دهیم و با مشکل رو به رو نشویم.

در بخش دیگر این نشست، یابنده در پاسخ به پرسش مخاطبی درباره ارتباط سینما و گیم، گفت: سینما و گیم به یکدیگر نزدیک شده و در بخش‌هایی باهم ادغام شدند، به همین دلیل مخاطب هم باید با این رویکرد به تماشای فیلم‌ها بنشیند.

وی در پاسخ به اینکه مخاطب می‌تواند مسیر درام و پایان آن را در آینده تعیین کند؟ توضیح داد: بله فضای امروز سینمای جهان و تکنولوژی های به کاربرده شده چنین نقطه عطفی را ایجاد می‌کند. فیلمسازان باید این فضای جدید را حتما تجربه کنند و فیلم‌ها و سریال‌هایی را که با چنین رویکردی تولید می‌شوند، دنبال کنند.

در ادامه نوبت به نشست وحید گلستان رسید.

مخاطب می‌تواند از متن فیلم سهم‌خواهی کند

در این بخش رامتین شهبازی این نشست را به زنده‌یاد زاون قوکاسیان تقدیم کرد.

در ادامه وحید گلستان عنوان کرد: ما امشب درباره پدیده‌ای صحبت می‌کنیم که به شدت چالش‌برانگیز است و به نظرم تغییرات شگفت‌انگیزی در صنعت سینما ایجاد خواهد کرد. هرچند که این موضوع هنوز در حد «نظر» است. بخشی از فیلمسازی آینده مربوط به فیلمسازی تعاملی می‌شود که مخاطب می‌تواند جزیی از متن شود و از آن سهم داشته باشد، می‌تواند بخشی از فرم و محتوا شود. داریم وارد دوره‌ای می‌شویم که مثلث شگفت‌انگیز فرم، محتوا و مخاطب را تشکیل می‌دهد. وارد دوره‌ای می‌شویم که با فیلم‌هایی که سرنوشت تثبیت‌شده‌ای دارند، مواجه نیستیم بلکه فیلم‌ها روند جدی خود را در تعامل با مخاطب پیدا می‌کنند پس طبیعی است که وقتی مخاطبان عوض می‌شوند، شکل‌ها هم متنوع می‌شود.

ورود فردیت مخاطب به سینما

وی افزود: قبلا با اثری مواجه بودیم که ثابت بود و معنای از پیش تعیین شده‌ و لذت ثابتی داشت و مخاطب در دریافت آن پیام مشارکت داشت اما در سینما تلاش شده که همواره مخاطب فعال‌تر باشد اما حالا در حال وارد شدن به دوره‌ای هستیم که به خاطر اینکه این امکان وجود دارد که مخاطب را جزوی از متن کنیم، به جای یک اثر ثابت با یک متن پویا مواجه هستیم هرکدام از مخاطبان بر اساس فردیت خود مسیری را در فیلم انتخاب می‌کنند و به تماشایش می‌نشینند. من به عنوان مخاطب سهم خودم را به عنوان مولف می‌بینم به همین دلیل با پدیده «مخاطب_ مولف» روبه رو هستیم، مخاطبی که می‌تواند از اثر سهم‌خواهی کند. درواقع بسته به توانمندی، بافت فرهنگی و… می تواند اثر را یک گام را بالاتر یا پایین تر بیاورد.

گلستان ادامه داد: نتیجه این امر این است که جریان فرهنگی بین اثر با مخاطب ایجاد و باعث می‌شود منِ مخاطب بخشی از سوژه فعال فیلم شوم اما حتما ایده مرکزی فیلم می‌تواند همچنان وجود داشته باشد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: ما در سینما و شکل گیری زبان سینما نکته ظریفی داریم؛ بزرگان داستان نویسی، نسل اولی که زبان سینما را ایجاد کردند رابطه چشم و ذهن که به دیدن و گوش و ذهن را که به توانمندی شنیدن تعبیر می‌شود، در آثار لحاظ می‌کردند چون این دو رفتار، تفکری هستند. بنابراین دیدن و شنیدن سنگ بنای ایجاد زبان سینما شد به خاطر همین تمام عناصر دکوپاژ روی این دو استوار می شود.

وی ادامه داد: سینمای سایبردراما به دنبال این خواهد بود که در قصه‌ها تجربه ما در مواجه با جهان پیرامون را بازنمایی کند. آن چیزی که به عنوان فیلم سایبردراما مطرح می کنیم این است که جهان داستانی در این فیلم‌ها بسیار پیچیده تر است. در آثار کلاسیک از تماشاچی می خواهیم که فقط نگاه کند و به ارتباط گرایی بین اثر بپردازد اما در سایبردراما باید مقاومت ذهنی خودمان را برداریم چون هرکسی فیلم خودش را خواهد ساخت.

جدیدترین و پیچیده‌ترین روایت در سایبردراما

گلستان با اشاره به عناصر قصه گویی سایبردرامایی عنوان کرد: روایت اولین ویژگی آن است اما در سایبردراما می توانیم این امکان را به مخاطب دهیم که او بیاید و بر اساس فردیت خود نحوه روایت داستان مورد نظرش را انتخاب کند درواقع به مخاطب اجازه داده می‌شود که بر اساس تصمیم خود انتخاب کند. به نظرم در سایبردراما به بی روایتی می رسیم که جدیدترین نوع روایت و البته پیچیده ترین است؛ نوعی که مثل جهان پیرامون ماست چون واکنش های ما به اتفاقات پیرامون متفاوت است کسی که خالق چنین شکل داستان گویی است باید به شدت جهان قصه را چند وجهی ببیند.

این فیلمساز مطرح کرد: نکته بعدی سایبردراما این است که به ویژگی های روانی، فسلفی و فرهنگی مخاطب نزدیک می شویم و شگفت انگیز است این چنین فیلمساز برای فلسفه وجودی مخاطب سهم قائل می شود. مخاطب در اثر زندگی می کند. بافت دریافت یکی از عناصر اصلی قصه گویی سایبردراماست. من به عنوان مخاطب وقتی با اثری مواجه می شوم پیش فرض های فرهنگی و دانشی ام دست به دست هم می‌دهند که دریافت خوب یا بد از آن فیلم داشته باشم؛ وقتی فیلمی می بینیم به همین دلیل به طرز شگفت انگیزی وارد جهان قصه نمی شوم اما در سایبردراما چون بحث فردیت مطرح است، بافت ارتباطی باعث می شود که معنا تغییر کند.

وی ادامه داد: موقعیتِ داستانیِ مرکب نکته بعدی است که می تواند عناصر کمرنگ را برای مخاطب پررنگ کند. ایجاد رمزگان بحث بعدی است که باعث می‌شود فیلمساز بداند با چه سیستمی با مخاطب ارتباط برقرار می کند به همین ترتیب بین فیلمساز، اثر و مخاطب یک زنجیره ایجاد می شود.

گلستان سپس با اشاره به نشانه شناسی تعاملی بیان کرد: سینما از منظر نشانه شناسی پیچیده ترین فرم را دارد چون عناصر صوتی، تصویری و… به عنوان نشانه در یک لحظه می توانند بر مخاطب تاثیر بگذارند از همین رو دوره های مختلف برای این موضوع قائل هستیم.

وی در بخش دیگر از صحبت هایش توضیح داد: وقتی سایبردراما را سطحی ببینیم، شبیه گیم می شود و این تصور عجیب نیست اما مرز قصه گویی باعث می‌شود دیگر آن را به مفهوم گیم نبینیم.

وی در پایان گفت: در سایبردراما علاوه بر خوب دیدن و خوب شنیدن، خوب زندگی کردن هم به جریان اضافه می شود.

آنچه در شب هشتم جشنواره سی و هفتم گذشت

تنها دو شب دیگر از نشست‌های تخصصی جشنواره سی و هفتم باقی مانده‌است، تاکنون 16 جلسه از کارگاه‌های این رویداد سینمایی برگزار شده که البته به نظر می رسد نشست فیلمسازان ایرانی بیشتر مورد استقبال سینماگران جوان قرار گرفته است.

روز گذشته تی‌یام یابنده علاوه بر برگزاری یک نشست در گفتگویی به رسانه‌های جدید که تعاملات جدید را ایجاد کرده، اشاره و عنوان کرد: «ورود به فضای آنلاین و استفاده هرچه بیشتر از این فضا تاثیرگذاری مطلوبی بر حوزه فیلم کوتاه دارد. در واقع اشل فیلم کوتاه را حفظ و جایگاه آن را ارتقا می‌دهد. چراکه شما می‌توانید در بازه زمانی محدود فیلم تماشا کنید و از آن لذت ببرید.»

امروز ۱۵ آبان ماه قرار است نشست تخصصی «کالبد شکافی فیلم کوتاه» با حضور شادمهر راستین در ساعت ۲۰ و کیوان علی محمدی در ساعت ۲۲ در صفحه اینستاگرام انجمن سینمای جوانان برگزار شود.

لینک کوتاه
جدیدترین اخبار از سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی ف... https://www.cinemaorg.ir/n/64444c2d
اخبار برگزیده

خزاعی: اعلام ۱۴ اقدام مهم در حوزه استان‌ها/ به عهدمان برای رشد سینما و توسعه عدالت فرهنگی پایبندیم

آغاز فصلی تازه/ نباید تفاهمنامه در سطح امضا و کاغذ باقی بمانند

امضای تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی میان ایران و ازبکستان

لزوم گسترش همکاری‌های سینمایی با اهتمام به مشترکات تاریخی، تمدنی و آئینی/ سفر محمد خزاعی به تاشکند

محمدمهدی اسماعیلی: همه دیدگاه‌ها و سلایق را به رسمیت می‌شناسیم/تنوع سلیقه موجب پایایی هنر و سینماست/همه عضو یک خانواده هستیم / محمد خزاعی: وظیفه سازمان سینمایی صیانت از سینماست/ با عوامل فیلم‌های بدون مجوز و ضد ملی دیگر همکاری نخواهیم داشت

سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه سینمای استان‌ها /از تلاش برای ایجاد معاونت سینمایی در استان ها و بسترسازی برای افزایش مخاطب تا تقویت نگاه ملی در سینما

«سینمای ملی» با بی‌اعتمادسازی مردم‌ تخریب می‌شود/ جریان‌شنایی رسالت اصلی روابط عمومی‌ها

تقدیر از برگزیدگان/ خزاعی: فجر به آغوش بچه‌های انقلاب بازگشت

معرفی هیات داوران بخش بین الملل فجر41

معرفی هیات داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر